onsdag 28 april 2010

Lindas favoritrecept & Flera favoriter!


För den som inte vet om att jag gjort två kokböcker, kan jag nu berätta att så är fallet! Det skulle ingen trott när jag var liten - jag var garanterat den kinkigaste ungen som fanns (jag vet att folk brukar säga så, men jag var det på riktigt). Min favorithistoria är när jag somnade vid matbordet för att jag inte fick stiga upp förrän jag smakat på en ärt... Jag vägrade! (Jag var [är?] envis också.)

Det är en orsak till att jag gjorde min första kokbok: Lindas favoritrecept (2007). Jag ville ha en kokbok, vilken skulle innehålla endast såna recept som jag tycker om! Det, i kombination med att jag började smaka mera på mat, att jag flyttade hemifrån och därför började laga mera mat, samt att jag for till England några månader och ville ha *mina* recept med, gjorde att jag skrev ihop mina recept till en samling. Först printade jag ut kokboken hemma, men vänner och familj ville också gärna ta del, och då den blev bara större och större klarade inte printern av det mera... Så, jag tryckte upp den till en riktig bok!

Slutresultatet blev 110 sidor tjock bok med 175 olika recept! Dessutom innehåller kokboken olika mat-uttryck; ordspråk som har med mat att göra (på svenska, finska, engelska, tyska & spanska samt en jämförelse mellan ordspråken på de olika språken), tungvrickare, citat, barnramsor etc... Recepten är i den här kokboken främst vanlig husmanskost - familjerecpet; recept som jag fått av mamma, mommo, farmor etc... Då jag flyttade till Åbo ringde jag ofta till mamma och frågade "hur är det nu man ska göra det här", och så skrev jag ner det. Där finns också recept jag hittat på andra håll, recept jag tog med från England, recept jag hittat på själv etc....

Jag kunde dock inte sluta där... Jag gjorde en kokbok till: Flera favoriter (2009). Den här kokboken är 239 sidor tjock och innehåller ytterligare 409 recept - det finns alltså sammanlagt närmare 600 recept i båda kokböckerna! Nytt för den här kokboken är att jag försökta samla mat till de olika högtiderna; julmat, påskmat etc - skrivit upp information/historia om högtiderna, vad man äter på högtiderna - "nya" högtider som kladdkakans dag och svampens dag, och traditionella som 1:a maj och Runebergsdagen... (Totalt 22 högtider.) Den här kokboken innehåller förstås också "vanlig" mat, och till det här också den här gången fisk; något jag börjat äta först efter den första kokboken.

I både Lindas favoritrecept och Flera favoriter finns många bilder på när jag, familj & vänner är med och lagat mat - jag tror inte på ordspråket "ju fler kockar desto sämre soppa" (som finns med i Flera favoriter ;)). ... och naturligtvis finns det bilder på varje rätt! De olika rätterna finns indelade i kategorierna: godis, småbröd, bullar & wienerbröd, mjuka kakor, bakelser, tårtor, desserter, mellanmålskex, bröd, sallad, snacks, paj & pizza, pasta, kötträtter, kycklingrätter, fiskrätter, vegetariska rätter, drinkar... Så där finns något för alla! (Mycket för alla skulle jag vilja påstå!)

Om någon är intresserad är det bara att höra av sig! (T.ex. maila mig på: niemili@gmail.com, eller kommentera här.) Det finns fortfarande kokböcker kvar - hittills har jag sålt exakt 100 av Lindas favoritrecept (á 30 euro), och 66 Flera favoriter (á 35 euro).

Här är jag med kokböckerna mina!

Största delen av kokböckerna finns i Karis hos mamma; de har gått bäst åt där eftersom jag är "Karis-flicka". Och i Svartå - jag har bl.a. presenterat även den på Svartå bibliotek!
I handen håller mamma min matkalender, som jag gjort som ett komplement till Flera favoriter som innehåller högtider. I matkalendern för 2010 finns ytterligare 14 recept som inte finns i kokböckerna!

2 kommentarer:

Therese sa...

Hejsan, Jag undrar om jag skulle kunna få receptet på den där chokladkrämen?

Mvh, Therese

Linda sa...

Hej!

Visst kan du det! Jag har gjort ett nytt inlägg på bloggen, som jag hoppas innehåller det receptet du syftar på. Hoppas det skall smaka! :)

// Linda