tisdag 6 april 2010

New York Cheesecake

Skal:
360 g margarin
5 dl socker
2 ägg
6 dl mjöl

Fyllning:
900 g färskost
1 brk (400 g) kondenserad mjölk
4 ägg
3/4 dl mjöl
250 g mosade jordgubbar

Servera till jordgubbssås/-sylt

1750, ca 75-90 minuter på nedersta falsen


Blanda ingredienserna samman i en skål tills den gryniga massan blir en klump. Kläm ut smeten i en form (28 cm i diameter) med löstagbar botten; ända upp i kanterna.

Vispa färskosten till en slät massa. Lägg till kondenserad mjölk och vispa till en jämn smet (skrapa av kanterna på skålen om nödvändigt). Lägg till ett ägg i taget under vispning och lägg slutligen till mosade jordgubbar. Några klumpar ost är okej, men blanda så slätt som möjligt. Vispa i mjölet.

Häll ostsmeten i pajskalet och grädda i ugnen. Kakan är färdig när den stigit och är gyllene utan att se blöt ut i mitten och inte dallrar för mycket. Låt svalna i rumstemperatur innan den kyls ner. Låt kylas i 6 timmar eller över natten för bästa resultat. Skär sedan kakan med en blöt kniv så att inte kakan fastnar på kniven.


*** *** *** *** ***

Jag lovade min sambo cheesecake till födelsedagen, och jag håller mina löften! Jag har länge försökt återskapa en cheesecake som vi åt i Tallinn för några år sedan, en jordgubbscheesecake utan det vanliga digestive-bottnet - den här var väl ett steg närmare igen kanske, men inte riktigt lika... Men - huvudsaken är väl att den var god. (Det var den. Och mäktig!) Jag föreslår halva satsen i en mindre form om man inte har väldigt många, eller väldigt hungriga, gäster.

Grunden till receptet tog jag för övrigt härifrån.

1 kommentar:

Kerstin sa...

mm, ser ju gott ut, o ja, väldigt stiliga foton det blir när dom är tagna på Ekåsa... otroligt vacker bordsyta