fredag 9 april 2010

Restgarn

Det är roligt att sticka; men det är väldigt svårt att gå garnet att gå precis jämt till projektet i fråga. Oftast blir det garn över, som man får fundera vad man skall göra med. Inte tillräckligt mycket för att göra nåt desto mera av, och inte är det någon vits att köpa mera för då händer det troligen samma sak igen...

Här är det väldigt praktiskt med ett litet gudbarn! Att sticka babyvantar, -sockor eller motsvarande kräver inte mycket garn! Så gjorde jag t.ex. när jag stickade en dräkt åt Ellen (= gudbarnet i fråga - se hennes föräldrars blogg); jag stickade sockor på garnet som blev över. ...fortfarande har jag lite garn kvar där, så kanske det blir mera. :)

När jag stickade mitt "novita flät-set" blev det nästan 5 nystan över. Det är såpass mycket att jag faktiskt kan göra nåt "större" av det. En halsduk eller motsvarande... Har inte bestämt mig än...

Efter Jocke- och Linda-dynorna har det också blivit mycket garn över. Allt från 1/4 till 2 nystan per färg, 8 (+1) olika färger. Vad jag har planerat göra här är att sticka tofflor i mommo-stil. Min mommo stickade alltid tofflor av rutor... På bilden nedan ses högen av garn, (några färdiga rutor) samt min toffel-modell som mommo stickat.



Tofflorna som mommo stickat börjar bli väldigt slitna, och det är en orsak till att jag vill sticka ett par nya; och det är ju ett ypperligt tillfälle nu när jag har så många olika färger som matchar! Jag skulle inte vilja slita ut tofflorna av mommo helt... Dessutom är det praktiskt att sticka rutor på föreläsningarna; behöver inte koncentrera sig det minsta på stickningen, bara räkna till 20 (maskor) ibland.

Jag skrev 8 + 1 garn ovan, för att jag inte bestämt mig vad jag skall göra med det brun-röda garnet... Jag funderade att använda det i Linda-dynan, till munnen, men kom fram till att det är bättre att använda brunt fast det är mörkare - och jag hade rätt vill jag påstå. Men kanske det får komma med i tofflorna ändå? Eller inte?

Om det blir tillräckligt många lappar hade jag tänkt göra en sjal av det också; men det tror jag kanske inte att det blir... Eller jag vet inte... Hur många lappar månne det blir av garnhögen på bilden?

Vi skulle ju kunna ta en liten gissningstävling! Jag brukar gilla såna... :) Jag vet inte vad priset är än i så fall, men jag lovar vinst till den som gissat närmast antal rutor ifall fler än 10 personer gissar! Priset kan vara ett litet handarbete, bakverk eller motsvarande...

5 kommentarer:

Blodeuedd sa...

Kan inte motså en tävling, 60 lappar!

Linda Å

Kerstin sa...

jaha, var ju ett tag sen det var gissningstävling, så visst vill jag delta
84 lappar säger jag

*Jenny* sa...

Oj här måste jag vara med. Jag gissar på 50 st.

Anonym sa...

77-Haje

Anonym sa...

Hej igen försöker på nytt!

Jag gissade och gissar fortfarande 100 lappar.