söndag 18 april 2010

Tantkväll i Vasa

Tantkväll är något som jag, min mamma, min styvsyster och styvfaster brukar ha med jämna mellanrum. Tantkväll och tjejkväll har många gemensamma nämnare: vi träffas, pratar, dricker & äter gott, handarbetar, shoppar etc... Skillnaden mellan tjej- och tantkväll skulle kanske vara att vi inte går ut på krog (däremot nog kanske ut på drink ibland), det är kanske inte vanligt att handarbeta på en "tjej-kväll" - och så att hälften i gänget är 50+ (andra hälften är låångt från 30 ännu). Tantkväll är alltså en vidareutveckling av tjejkväll i positiv anda! ...tant är därmed -icke- ett negativt ord.

Jag brukar alltid pröva på något nytt recept när "tantgänget" samlas, så också denna gång i det begränsade köket i Vasa. Vad jag den här gången lagade var Sparrisomelett, receptet även denna gång taget från pirkka. Förutom sparrisomelett, som vi åt med färska semlor, har vi under helgen hunnit med chokladkexen jag bakade till namnsdagen, lunch och efterrätt på shanghaj, ost & vin -kväll, cafébesök etc....

Handarbete var temat för denna tanthelg, eftersom jag berättat för dem om handarbetsbutiken jag brukar besöka här i Vasa. Vi kom därifrån 4 handarbeten rikare! Själv köpte jag en tavla att brodera (syns på bilden till vänster - matmotiv - jag lyckas kombinera mina hobbyn). S köpte också en tavla att brodera, + garn till en tröja hon skall sticka - garnet och tavlan syns också på bilden till vänster. Även mamma köpte garn till en tröja, ett gul-orange flammigt, men dom hade inte tillräckligt nu så jag far efter senare, varför det inte finns med på bilden...


Så här går det till på en tantkväll - skumppa och stickning i högsta hugg!

Mamma har lärt både mig och Sofie att sticka.

...förutom handarbeten shoppade vi också en hel del annat... Och var ut och gå, fotograferade, etc... Det var verkligt trevligt - som vanligt, och jag ser fram emot nästa gång.

Vi hade relativt tur med vädret största delen av lördagen, då vi var ute större delen av dagen, men imorse när vi vaknade var det vinter i Vasa. Det var riktigt snöigt och slaskigt när de körde iväg härifrån!

Några timmar senare var det dock vår i luften igen, så jag konstaterade att det är lika bra att fara ut på länk, för att smälta allt det goda jag ätit på helgen! Det gick riktigt fint att länka; jag tror inte det gick så mycket snabbare än vanligt, men det kändes mindre tungt i alla fall. Kan bero på att jag hunnit träna mera, kan bero på att jag för en gångs skull åt morgonmål innan jag sprang... Hur som helst - jag har även denna vecka länkat 3 ggr! Och de andra dagarna har jag gått minst 10 000 steg. Bra på mig! Nöjd!

1 kommentar:

Kerstin sa...

jepp, bra på dej! o tack än en gång för ett jättetrevligt veckoslut!