tisdag 29 juni 2010

Waffle Iron Day

Jag fick nyligen veta att att det idag firas National Waffle Iron Day (tack S); som jag ser verkar det vara en amerikansk högtid jag inte hittar någon närmare historia om. Vet ni nåt mer? Hur som helst - naturligtvis bör detta firas i vilket fall som helst! Men, jag som tänkt vara lite "nyttig" några dagar emellan - hur göra?

Det gäller att vara lite klurig... Det är ju våffeljärns-dagen - inte våffeldagen (som vi alla vet firas söndagen mellan 22:a och 28:e mars; och det är här i norden! - mera information t.ex. i Flera favoriter ;)) Och man kan ju använda våffeljärnet till annat.... ;)

Igår lagade vi Sloppy Joes! Det är en rätt som påminner lite om en hamburgare (eller, ja - påminner MYCKET om en hamburgare); men det ska jag säga, att jag är inget hamburgar-fan, men det här, det var supergott! Mycket enklare var det att äta än en hamburgare också! Rekommenderar varmt! Var kommer våffeljärnet in i bilden? Jo, vi värmde bröden i den! Det borde vi väl göra idag också, så att vi använder våffeljärnet! (Mitt våffeljärn fungerar dels som våffeljärn, dels som smörgåsgrill.) Så här följer receptet på

Sloppy Joes
400 g malet kött
1 lök
2 vitlöksklyftor
3-4 msk ketchup
3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
50 g margarin eller smör
1 msk vetemjöl
Salt och peppar

Tillbehör:
Hamburgerbröd
Hamburgerdressing
Ost
Sallad

Hacka lök och vitlök och bryn den i lite smör. Stek köttet med löken. Tillsätt därefter mjöl, ketchup och resterande fett och bryn en stund till. Krydda. Häll sedan på vatten och köttbuljongtärning och låt puttra ihop. Koka tills såsen tjocknat. Servera i grillade hamburgerbröd tillsammans med tillbehören.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm..kiva Linda..ja tror jag också skall tillverka nån form av hemlagad hamburgare..hade riktigt slut på ideer, men nu fixade det sig ju! =)
-Hanna

Linda sa...

Glad jag kan hjälpa till :)