måndag 6 september 2010

Choko choko

Helgen, som gått i chokladens och shoppingens tecken, är förbi. Jag hade besök, så något gott att äta, och dricka, måste det ju bli...



Vi åt ju nog saltigt också, men den här var det nya den här gången. Jag lagade skålar av choklad genom att pensla silikon-muffinsformar med choklad som jag sedan fyllde med mousse. (Gällande moussen så prövade jag ett recept från boken "Choklad", men jag föredrar de mousser jag lagat tidigare, som finns i "Flera Favoriter", men idén funkar ju med vilken mousse som helst.) Jag hade lagat olika choklad-dekororationer att pryda bakelserna med.

Gällande Irish coffen är det enda "nya" att jag dekorerade med ett chokladhjärta (genom att laga ett hjärtformat hål i ett papper, lägga över glaset och pudra med kakao över). Alltid när jag tar en Irish coffee ute blir det extra pluss-poäng om det är dekorerat, så varför skulle inte samma gälla hemma?

Jag vill dessutom, på tal om choklad, i förväg be alla mina blogg-läsare att äta en bit choklad den 17:e september, dvs nästa veckas fredag! Det finns ingen officiell choklad-dag i Finland (eller norden?), men om vi skulle ha en skulle 17:e september passa ypperligt: Det är nämligen fazers årsdag - det är i år 119 år sedan Karl Fazer öppnade sitt första konditori. Alltså - jag tycker vi börjar fira chokladdagen nu - ät en bit choklad den 17:e september (helst fazer, naturligtvis)!

Vem stöder detta förslag? Kommentera gärna!

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Aber natürlich understöder vi ett så fint förslag!!!
jag har redan börjat träna, fast jag inte ens läst detta inslag... åt precis en rad Fazers blå, tyckte jag behövde det ;-)

Unknown sa...

Fin bild, den mittersta!

God motivering till (en nordisk) chokladdag den 17 september!

Inte så långt ifrån World Chocolate Day (den 4 sept). Sen har några på FB tydligen tyckt att de bestämmer en egen, den 6 november. :S

Kerstin sa...

där ser man, alla dagar passar som chokladdagar

Linda sa...

Ve och fasa!
Har jag missat en chokladdag? Jag har sökt efter chokladdag ett flertal gånger, och aldrig hittat den! Oraklet i Karlstad är framme igen...
Nå, som tur är så ÅT jag choklad den 4:e, de som är på bilden faktiskt, och jag lär inte missa igen. :p