söndag 10 oktober 2010

Marknadstider indeed!

I ett tidigare inlägg skrev jag om att jag varit på två marknader; nämligen Ekenäs höstmarknad och Omenakarnevaalit i Lojo. Nu har jag besökt ÄNNU än marknad, nämligen Västra Nylands matmarknad - som visade sig vara mycket populär! Också jag håller med om att det var en mycket trevlig marknad med mycket att se och smaka på!

Den här helgen besöker jag inte marknader! Istället är jag hemma och använder de på marknaderna införskaffade ingredienserna och recepten!

På Matmarknaden köpte jag Saskatoongelé och torkad saskatoon, samt päronsirap. På ett informationspapper som jag fick med står följande:

"Hälsobäret med en fantastisk smak - Saskatoon (Amelanchier alnifolia) tillhör släkten häggmispel och växtfamiljen Rosaceae. Namnet saskatoon är ett samlingsnamn för till odling utvalda underarter av bärhäggmispel. Bären har använts som näringskälla och hälsobrunn av ursprungsbefolkningen i den nordamerikanska prärien. Bären innehåller fibrer, flavanoider och andra fenolföreningar, fettsyror och magnesium, kalium, kalcium, järn och vitaminer."

Jag har hittills prövat på att lägga till 2 msk torkad saskatoon när jag bakade formbröd (enligt recept i Lindas Favoritrecept sid 33). Saskatoon kan man få tag på i Lojo.



Jag fick även med mig ett receptkort på Rispannkaka á la Mangs Gård (där matmarknaden höll hus i år). Tur att jag kom mig för att fråga efter recept... Det fanns att köpa recept-vykort, (vilket jag tyckte var strålande, eftersom jag samlar på receptkort!) - jag rekommenderar er att göra detsamma. Den är ruskigt god!

På Omenakarnevaalit fick jag med mig en hel hög recept, och jag har nu prövat på ett av dem: Äppelkycklingpasta (jag har modifierat receptet något och kommer därför att dela med mig det nedan; på receptet stod det att de i sin tur har modifierat receptet från Ruokaideat 16.9 - nu är det er tur att personifiera receptet ytterligare!). Även detta recept är fruktanvärt lyckat (om jag får säga det själv), men jag tycks i och för sig tycka allt är supergott nuförtiden. None the less - jag rekommenderar!

Äppelkyckling pasta
4-6 portioner

Marinad:
3-4 msk olja
1 rivet äpple
2 tsk teriyaki
1 msk vitvinsvinäger
2 klyftor vitlök
salt & peppar
rosmarin

450 g naturella kycklingstrimlor
olja
2-3 syrliga äppel skurna i bitar
100 g bacon i bitar
1 stor lök, hackad
purjo, hackad
1-2 dl matgrädde
150 g (1 brk) crème fraiche
1 tsk rosmarin
salt & peppar

500 g pasta (kokas enligt beskrivning på förpackning)

Bryn kycklingen och ta åt sidan. Bryn baconet (låt fettet rinna av) och tillsätt lök och purjo samt vitlök. Låt brynas. Tillsätt äpple och rosmarin. Häll i grädde och crème fraiche och lägg tillbaka kycklingen. Låt puttra. Servera med pasta och riven ost.

1 kommentar:

Kerstin sa...

mums, allt ser läckert ut!