lördag 27 november 2010

Utmaning i köket

Jag bestämde mig för att prova gå en vecka utan att använda mig av potatis, ris eller pasta som en del av min huvudmåltid. Varför? Dels för att jag har hört det ska vara nyttigt, och även om jag vägrar anpassa mig efter en diet tänkte jag att en veckan kan jag prova. Dels för att vidga mina vyer lite - det finns andra råvaror att använda sig av.

Experimentet blev slutligen två veckor istället för en, eftersom jag ville prova på flera olika rätter, och oftast äter man ju av samma rätt flera än en dag...

Detta är vad jag ätit de senaste två veckorna (i veckorna, behöv jag kanske specificera, inte ens under mitt korta experiment lät jag bli potatis och ris på helgen [pasta har jag dock, tydligen, varit utan läänge nu] - dels för att jag inte varit hemma).


Moussaka
Vilket jag berättat om på bloggen i ett tidigare inlägg. Väldigt gott, påminner om lasagne, och enda skillnaden egentligen är de facto zucchini och äggplanta istället för pastaplattor.












Fylld zucchini med fetaostsallad
(Flera Favoriter sid 136 och 73).

Det kanske minst lyckade alternativet. Inget fel på fylld zucchini, det är en av mina favoriter vad gäller vegetariska rätter, men att bara ha en fetaostsallad till var kanske lite magert... Faktum är att detta också var den enda vegetariska rätten under mitt experiment. Jag är för mera grönsaker, men jag ersätter nog hellre potatis/pasta/ris än än kött/kyckling - vegetarian blir jag aldrig! (Men någon dag nu och då går bra!)


Valdemars kyckling och kokta grönsaker
(Flera Favoriter sid 129)

Den här rätten rekommenderar jag varmt! Vanligtvis brukar jag äta ris till Valdemars kyckling (vilket är kyckling med gräddfilssås, i princip), men när man tänker efter, visst är det mycket mera smak i morot, bönor och broccoli än i ris! Smakerna gifte sig bra och jag blev mätt! Det här lagar jag igen!


Ugnskorv och coleslaw
+ kokt ägg (Lindas Favoritrecept sid 63 + Flera Favoriter sid 73)

Ytterligare en lyckad kombination! Vad mera kan jag säga? Korv är gott! Coleslaw passade minst lika bra till som mos skulle ha gjort!




Omelett
(Flera favoriter sid 179)

Den här omeletten är fylld med kalkonpålägg skuret i mindre bitar och purjo. Jag trodde jag skulle behöva något matigt till senare inpå kvällen, men man blir förvånansvärt mätt på en omelett (av två ägg)!


Pizza Pollo

Pizza är väl den naturliga substitutet för potatis/pasta/ris? Men jag försökte faktiskt undvika pizza också, men visst är det gott med pizza! Man får unna sig ibland! ;) Svårt att säga vilken pizza som är min favorit; den här med kyckling, eller den jag annars brukar äta med skinka...


Inga kommentarer: