måndag 6 december 2010

Glad självständighet!


Idag firar vi självständighet i Finland, en dag då vi skall vara stolta att vara finländare och minnas hur vi kämpat för vår självständighet! För de flesta av oss innebär det att 'gå på bal' (läs: sitta i soffan och titta på balen i TV) och äta något gott därtill. (Jag brukar själv inte vara långvarig på balen, men helt kan man ju inte ignorera!)

Jag har därför idag bakat med temat "Finland"! (Jag tycker det är så roligt att pyssa med ett särskilt tema i åtanke.) Till kvällsmål skall vi ikväll avnjuta karelska piroger, och som sött får vi morotskaka, pepparkakor och vitchoklad - alltsammans fosterländskt dekorerat, förutom de karelska pirogerna som jag tycker är fosterländska nog redan i sig.

Alla dessa recept finns i Lindas Favoritrecept: Karelska piroger sid 40, morotskaka sid 8 och pepparkakor sid 4. (Karelska piroger hittar du dessutom recept på i ett tidigare inlägg.) Med hjälp av blå pastafärg för vitchoklad och morotskaka och glasyr och silver- och blåfärgade kulor för pepparkakorna, har jag sedan dekorerat - och kan nu konstatera att vi i det här hushållet kommer att vara blå-vita ända in i själen - bokstavligt sagt. ;)

En annan idé för sött tilltugg är Finlandsmuffins från ett tidigare inlägg!

Med önskan om en glad självständighetsdag! Hur firar ni själva självständigheten? Har ni andra tips på t.ex. maträtter?

1 kommentar:

Kerstin sa...

WAUU!!!
det var inte illa!!! jättefint Lindaliten!
har nog sysslat här själv, men du får vänta med att se de fotona ett tag.... Här ska bakas pepparkakor snart, en Erikssonsk tradition