onsdag 22 december 2010

Julgodis!

Jag har inte lagat lika många godissorter som ifjol:


...men lite har jag lagat i alla fall:


(OBS! Reklam: Visst är det snygg ask? Från anttila! - underlagen från Clas Olsson)


I år lagade jag dajm, pepparkakschoklad (rörde in pepparkakssmulor i smält choklad som jag lät stelna i formar) och dammsugare:


100 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao
ca 3-4 dl kexsmulor (jag använde pepparkaks så här i juletider)
punsch
marsipan
choklad


Vispa det mjuka margarinet med det siktade florsockret tillsammans med kakao och vaniljsocker. Rör i kexsmulor och rör till en smet. Låt stelna i kylskåp. Kavla marsipan tunt.
Rulla fingertjocka längder och klä över med marsipan. Doppa ändarna i smält choklad och låt stelna.

Dessutom har jag tillsammans med mor lagat detta vackra pepparkakshus!




Inga kommentarer: