måndag 17 januari 2011

Semesterinspiration i matväg!

I ett tidigare inlägg berättade om handarbeten jag inspirerades av i Lappland - eller snarare tvärtom egentligen: stickmönster jag hittat hemma som påminner mig om Lapplandsresan.

Situationen är de facto lite liknande gällande det kulinariska. Vi tänkte äta renskav i Lappland - men det blev inte... Vi åt dock inre filé av ren med batat-duchesse på en riktig is-restaurang, vart vi kört med snöskoter (se snow village) - så vi ignorerade inte möjligheterna helt! (Och bra så - isrestauranger är mera sällsynta än renskav, som man - helt tydligt - kan laga hemma.)

Nu har vi då prövat laga renskav hemma istället! Vilket var gott - men undra på det säger jag, med tanke på det priset (huhu - 10,87 euro för 400 g!). Vi gjorde en variant av herrskaps-renskav enligt receptet på paketet, så här följer alltså vår variant:


Finare-än-herrskaps Renskav
400 g renskav
salt & peppar
1 brk (120 g) smetana
2 cl konjak
1 msk soja
100 g peppar-färskost


Bryn renskaven och krydda med salt och peppar. Tillsätt smetana och konjak, smaksätt med soja och färskost. Låt puttra. Servera med potatismos och lingonsylt.

Jag lagade med flit extra stor sats potatismos, för eftersom jag lagat så goda karelskapiroger med risfyllning hemma (se tidigare inlägg), så ville jag prova på potatispiroger också - vilket är favoriten här hemma. Jag lagade exakt lika, bara att jag fyllde med potatismos istället. Resultat blev bra, men vägen dit...

Jag kokade nämligen en halvsats risgrötsfyllning också, eftersom moset inte räckte hela vägen... Så när jag lagt gröten i tallriken för att svalna, och skulle fylla på saltkaret, så ramlade en kryddburk ner...


Men - som sagt - pirogerna blev goda. Lite dyrt, men enklare med disken istället (tills idag, då man fick diska den nyköpta tallriken istället - men den var kanske enklare att diska i alla fall...?).

Inga kommentarer: