söndag 20 februari 2011

Glassig helg!

Jag fick besök på fredag, och som extra guldkant på kvällen ville jag naturligtvis bjuda på något gott! Än en gång utnyttjade jag därför lindahlsmejeri.se, vilket den här gången inspirerade mig till att laga Äppelyoghurtglass! (Se vad jag förut lagat med deras recept här.) Originalreceptet hittar du här - jag gjorde dock vissa ändringar; främst pga att jag lagade äppelmoset själv samtidigt samt minskade sockermängden (= nyttigare och gjort från grunden).


Man kan möjligen minska ännu mera om man vill - jag tycker den var väldigt söt och god - men det kanske var det söta som gjorde den god?


Här följer alltså
Äppelyoghurtglass á la Linda!

2-3 portioner


2 stor söta äppel / 3 små
½-1 dl vatten
½ dl farinsocker
2 tsk kanel
½ msk citronsaft
3-4 dl Lindahls yoghurt
(1 msk honung)


Skala äppel, skär i bitar och lägg i en kastrull tillsammans med vatten. Koka mjuka och tillsätt socker, kanel och citronsaft. Se till att äpplena är riktigt mosade. Ta från värmen och rör i yoghurten. Tillsätt eventuellt honung. Ställ i frysen några timmar (ca 2-3 timmar), rör om emellanåt. Servera med en äppelskiva och kanel.

Inga kommentarer: