fredag 25 februari 2011

Ljuset i slutet på tunneln är ananasgult!

Nu är äntligen teori-delen av min gradu färdig, vilket innebär att allt "bakgrundsarbete" är färdigt. (Med "färdig" menar jag att allt som återstår är att läsa igenom, diskutera, redigera, korrigera, omformulera etc). Ett slut på projektet börjar skönjas! Detta skall firas - med ananas! 

Vi hade en ananas hemma, och sökte därför ananasrecept på nätet, och hittade så det här receptetananasflan! (För en gång skull gjorde jag exakt som det stod i receptet och:) Det var riktigt gott måste jag säga! Rätten passade perfekt till firandet, och jag håller fullkomligt med beskrivningen i receptet: "Denna kaka anses vara en kaka för den som tänker på figuren, inte så fet och inte så söt, men ljuvligt god."

Jag började fundera vad "flan" egentligen är, och enligt mitt matlexikon är flan 1) bakverk av tunt utkavlad pajdeg eller 2) spansk brylépudding. Som ingredienser används mjölk, socker och äggDå jag sökte på olika online-matlexikon så fick jag inga resultat; så det måste vara en sällsynt rätt ändå, fast den är så enkel? Eller ett sällsynt namn på rätten? Vad vet ni om 'flan'?


...jag vet att i ett avsnitt av 'Friends' lagade Monica 'flan' och de andra var inte så förtjusta... Visst var det flan hon lagade? Kanske dags att se på 'Friends' på nytt... :)

Inga kommentarer: