onsdag 22 juni 2011

Sverige, Stickning & Sötnos

Dags att berätta mera om Sverige-resan, som jag nämnde tidigare... (Bättre sent än aldrig - vi reste 1-5 juni, så ett litet tag sedan...) Stickning och Sverige säger sig självt - sötnosen är min söta guddotter (också självklart[?]) - men så fick jag allt att börja på S... :) 

Visst var det kanske lite "vemodigt" att lämna Åbo denna gång (dock beror minen på solen) - när jag for till Sverige var jag ännu Åbobo - när jag kom hem var jag Raseborgare!


Resan gick till som den brukar - Irish Coffe i baren (och en smörgås och något sådant...), och konjak med bok i hytten.
Jag läste del 2 av The Friday Night Knitting Club av Kate Jacobs (läs mina tankar om del 1 här): Knit Two, och mamma läste del 3: Knit the Season. Jag har precis läst ut 2:an, så jag kan tänka mig att jag skriver något om den snart...

Jag hoppas jag inte verkar fixerad, men jag köpte naturligtvis en sticktidning! (Det är iofs den sidan av mig som framhävs här på bloggen, så fine.) Jag hade tänkt mig att jag skulle köpa något på svenska, passa på i Sverige liksom, men uppenbarligen blev det Simply Knitting (på engelska, daa-a) - en tidning jag blev så förtjust i, att jag nu har börjat prenumerera på den! ...väntar med spänning på att jag skall få den hem på posten... (Vilket dock sker först i augusti, missar tydligen juli... :(

Här är orsaken att vi for till Sverige, eller en stor del iaf, att fira Ellens 2-års dag! Det var naturligtvis också väldigt trevligt att träffa föräldrarna, min bror och min namne. :) De bor så långt borta, besöker blir få o korta - men ack så trevliga! Snart hoppas jag de hälsar på här... (Det har jag visst också nämnt tidigare...)

Fyller man år ska man få paket. Ellen gillar paket. Massor! Hon fick två presenter av mig, den första, som jag skickade med post, visar jag på bloggen senare (handarbete!), jag väntar på bättre bild först, men den andra kommer här: Hon fick en tavla av en av sina stora idoler: Pippi! På bilden öppnar hon paketet med pappa sin...

Det var inte lätt att få tag på Pippi - jag visste ju att det var just Pippi som skulle bli en bra present! Inte hade de Pippi-tavlor i nån handarbetsbutik i Åbo, inte hittade jag på nätet (att köpa vill säga, jag såg nog via nätet att det fanns - klart det finns!)... Men så kom jag ihåg Vörå Handarbetsaffär, som jag ofta besökte i Vasa! Jag ringde dit - och jovisst hade de Pippi, som de skickade på posten så jag kunde brodera...
Här ser ni Pippi lite bättre... :)

Inga kommentarer: