söndag 30 oktober 2011

... pirum, pärum puff

... vad menas egentligen med "Äppel päppel pirum pärum puff"? Päppel rimmar åtminstone - varifrån kommer pirum, med pärum är vi nästan till en annan frukt - och så puff! Okej, puff är fine! Det rimmar på tjuff! ;) För en tid sen gjorde jag 5 olika Zucchinirätter - nu är det äpplets tur:

Några bekanta rätter från min första kokbok Lindas Favoritrecept: äppelmos (s 32) och äppelmuffins (s 10)! (Min farmor lagar ofta annars äppelbulla (receptet finns på s 15), men här blev det alltså muffins - typiskt mig misstänker jag.)

När jag träffade min sambo lärde jag mig dessutom att laga äppelvispgröt - vilket ni kan se i ett tidigare inlägg, inklusive recept.

Gröt kan man väl aldrig få för mycket av? Det senaste (för mig?) är Äppelgröt! Det lagar man så här: Man kokar upp 1-1½ l vatten och rör ner ca 1½ dl risgryn tillsammans med 3/4 l äppel eller ½ kg mos. (Om man använder äppel istället för mos kan man också tillsätta socker.) Gröten kokas till grynen svält (i en grötkokare). Serveras ljummen eller kall. Tydligen har jag inget fotografi (taget, men försvunnet) - men ni får använda er fantasi - ser ut som äppelvispgröten (som ni har TVÅ foton av), bara att lite grynigare.

En "sista" (i det här sammanhanget) användbar klassiker är förstås Äppelsemlor! Semlor är goda att variera; ibland morot, ibland med zucchini, ibland som kaniner, ibland hjärtformade ibland hästformade- ibland med äpple! (Klicka på länkarna så ser ni mina varianter.) Ett recept på äppelvariant hittar ni, också det, i Lindas Favoritrecept, s 37 - annars använder man ett annat recept och tillägger äpple eller byter ut något. Enkelt som dubbla dörrar. (Ett annat *korkat* uttryck - var såå irriterad på mamma när hon sa det när jag var liten!)

PS! En 6:e äppel-rätt, äpplig gris, har jag redan visat i inlägget "Söndagsmiddag".

Inga kommentarer: