söndag 27 november 2011

glad lillajul!

önskar jag er allesamman!


Lika flitig som ifjol har jag inte varit - dvs jag har julstädat och -pyntat och lagar pepparkakor bara jag hinner (lite läxor att göra först så jag inte stressar ihjäl mig nästa vecka när det är periodbyte), men resten får vänta.

Däremot har jag de facto stickat en julkula redan - vilket samtidigt är det första mönstret jag använt ur Simply Knitting (det här mönstret från nyaste numret [dvs 87], naturligtvis). Den kulan har fått ett gott hem hos Sofie, som fyllde år förra helgen! (Som ni ser var Rocky också väldigt sugen på att få en egen julkula att leka med!).

Sofie öppnar paket, och Rocky är ivrig.

En närbild på julkulan.

Att sticka julkulor verkar vara verkligt trendigt i år - så får den som vill lär det inte vara svårt att hitta något mönster. Jag tycker jag hittar mönster på julkulor i var och varannan tidning för tillfället - och blir man riktigt ivrig kan man köpa Arne och Carlos bok Julkulor, var det finns massor med fina mönster! Verkar vara en rolig sysselsättning - det går undan; att sticka en kula går ju så snabbt! Men, få se nu.... Det finns så mycket annat att sticka! Men det är ett effektivt sätt att använda garnrester!

Här är en videosnutt med Arne, Carlos och deras julkulor.

Inga kommentarer: