lördag 31 december 2011

Testing testing!


Som vanligt tyckte tomten att jag varit snäll, och ja - men gör väl sitt bästa förstås! Detta år fick vi bl.a. en baguettplåt, som invigdes igår! (Var tvungen att äta upp jullimpan etc först bara...)


Jag lagade därför baguett på följande sätt (obs! rim! :D)

5 dl vatten
½ dl olja
3 dl jästbrödsmjöl
2 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
1 påse jäst
1 msk honung
3/4 tsk salt
X dl vetemjöl

Häll vatten, olja och honung i en bunke. Blanda mjölen (förutom vete), och jästen samman. Häll i vattnet och rör jämt. Tillsätt vetemjöl lite i taget, samt salt,  för att få rätt mängd så att degen får passlig konstistens - den ska släppa bunkens kanter men vara lös och fin. Låt jäsa till dubbel storlek. Knåda sen ut på mjölat bakbord, dela i fyra delar som rullas och tvinnas till baguetter - placera i baguettplåt den som har! :D Låt jäsa ca 20-30 minuter till. Grädda sedan i 225 grader ugn 12-15 minuter.
Resultat:
Det blev faktiskt testning, eftersom man på en deg (på en påse jäst) får 4 baguetter och min baguettplåt bara hade plats för 2 baguetter - de andra två gjorde jag enligt mitt "kökshandukstrick" som jag beskrivit tidigare.
Skillnaden är som följer: baguetterna i plåten blev jämnare höga och framför allt jämnare gräddade runt om (dvs också underifrån) jämfört med baguetterna med handukstricket. Baguetterna med handdukstricket blev inte gräddade runtom, och undre halvan blir mjuk varför de lätt böjer sig (ni kan därför se på bilden vilka som är gräddade i plåt och vilka med handdukar) och plattar till sig efter hand. Dessutom blev min kökshandduk lite bränd den här gången...  Alltså kan jag konstatera, att min enda kritik till baguettplåten är att jag skulle behövt plats för fyra stycken baguetter! Lyckligtvis ska jag hälsa på just de här tomtarna i februari, så kanske de kan visa mig hur jag kan få tag på en plåt till! :)

PS! Tack till tomtarna!

Inga kommentarer: