måndag 23 januari 2012

Handarbetat 2011

Jag har fått höra att jag stickar väldigt mycket - något jag knappast kan förneka... Det är min främsta hobby, min avkoppling, och mitt "kreativa utlopp". Så jag funderade, hur mycket stickade jag ifjol jämfört med året innan, t.ex.? Hur mäter man det?

Ett sätt är antalet projekt: 2009 hade jag 7 handarbetsprojekt (inklusive broderier och virkningar), 2010 gjorde jag 44 st handarbetsprojekt (se komplett lista här), och ifjol hade jag - tadaa tadaaa - 40 stycken handarbetsprojekt. Så, med detta mått mätt, har jag stickat mindre. Men antalet projekt säger ju inte nödvändigtvis hur mycket man stickar eftersom projekten varierar i svårighetsgrad, storlek, garntjocklek etc...

Ett sätt som också tar arbetens storlek med i beräkningen är att använda knitmeter.com - som räknar ut hur många meter man stickar per arbete/år/månad etc. Problemet är ju att jag börjar med det NU - så det är svårt att jämföra längre bak (och broderi syns inte, inte heller hur komplicerat mönstret är och dylikt). Men jag har iaf lagt in min "Knitmeter" här i bloggen så ni ser hur mycket jag stickat hittills i år! Man kan länka sin knitmeter till ravelry om man vill, eller bara använda det på knitmeter-hemsidan.... Ifjol kan jag ganska exakt räkna ut att jag stickade 12 170 m (jag har skrivit upp någorlunda exakt), och året innan, dvs 2010, borde jag ha stickat ungefär 14 278 m (baserat på mindre exakta noteringar). Så - hur man än ser på saken, har handarbetat mindre år 2011 än 2010. Men mer än 2009.

Här är iaf listan (inkl. länkar) över de handarbeten jag fick ihop ifjol:

1-2. "Knappvantar" med matchande mössa
3. Renmössa till Otto
4. Orange tröja
5. Minihalsduk åt Linda
6-7 Spetsbasker och grön liten väska
8. Min begie sjal
9. Sommargul topp
10. Äppelmössa till gudungen
11. Gyllene väst
12. Gyllene väska
13. Pippitavla
14. Mossis gyllene väska
15. Mammas gyllene lövspetsväska
16. "Mormorsväska"
17. Stortåsockor
18. Torgvantar
19. Spetsiga benvärmare
20. Långa tåsockor
21. Gula spetssockor
22. Vita spetssockor
23. Ellens tåsockor
24. Min magiska bolero
25. "Marmeladklänning"
26. Klocka
27. Kristians tåsockor
28. Höst-bolero
29-30. Basker och vantar i rosigt garn
31-33. Mitt "vinterset 2011-12" bestående av mössa, vantar och halsduk
34. Ellens luva i puro-garn
35. Jockes bruna fingervantar
36. Julpyntsboll
37. Orange spetssockor
38-39. Vinterväskor till Ellen och mig
40. Joans långa frillsockor

Inga kommentarer: