lördag 4 februari 2012

February - here I come! (Yum!)

Imorse, då jag vaknade på grund av täppt näsa och känslig hals (damn it!) satte jag i godan ro och läste i Me Naiset ("Vi kvinnor"), var jag blivit lite efter. Då upptäckte jag - ve och fasa - att jag missat lökveckan! Man ska inte lämna tidningar för länge! Men nu var det ju bara att ta konsekvenserna - jag som kunnat frossa i lök med gott samvete... (Inte för att jag vet varför man skulle ha dåligt samvete av att äta lök - möjligen om man äter mycket vitlök och tycker synd om elever eller andra personer som tvingas vara i närheten av en ibland...)

Lökveckan är tydliget något som 'Kotimaiset kasvikset ry' ("Inhemska grönsaker") instiftat. 'Kotimaiset Kasvikset Ry' har en massa temaveckor som jag totalt missat - den finskatalande kan se en komplett lista här.

För de som inte pratar finska, eller för de som, liksom jag, absolut inte vill missa en mathögtid oavsett av vilket slag den är, så har jag igen gjort en "Matkalender" - denna gång för mina bloggläsare (till skillnad från förut då jag gjort den för mig och familjen/släkten).

Tyvärr har vi ju redan missat januari - men jag gjorde även den sidan så att vi vet vad vi missat - vilket lyckligtvis inte är mycket.

I februari däremot har vi mycket gott att se fram emot - med betoning på gott!

Vi ska äta Runebergstårtor redan imorgon - recept hittar ni naturligtvis i min kokbok Flera Favoriter (s 142), eller de olyckligt lottade som saknar "den perfekta kokboken" ;) kan söka på nätet - t.ex. här. (Har inte kikat närmare på receptet och kan inte säga om jag rekommenderar det eller inte.)

Dessutom ska vi äta hjärtformad choklad (eller dylikt) på Alla Hjärtans Dag, och bara en vecka senare är det dags för Fastlagstisdag (Fettistisdag i Sverige)! Då man äter bullar i Finland och semlor i Sverige. Eftersom jag de facto kommer att befinna mig i Sverige då, så det får väl bli en "temla" (Jag gillar Ture Sventon!).

Lite potatis ska vi dock klämma i oss där emellan...

Här får ni kalendern - Januari & Februari!

Inga kommentarer: