onsdag 15 februari 2012

Glad Alla Hjärtans Dag!

...en dag i efterskott...
Och alla möjliga sorters hjärtan var det minsann i vårt hushåll. Jag går så lätt till överdrift... Visserligen blev det inte alla hjärtan på en gång - man skall ju vara kärleksfull alla dagar! ;)

Redan förra veckan åt vi hjärtformade morotsmuffins. Det råkar ju finnas mycket hjärtformade muffinsformar och dylikt i butikerna just nu, så det är ju inte så konstigt... Jag använde mig av receptet för morotsrutur i Lindas Favoritrecept - men i ny tappning då alltså...

I förrgår var det dags för hjärtliga semlor - även de med morotssmak och enligt ett recept i Lindas Favoritrecept (såå bra kokbok!).

Att laga hjärtformade semlor är hur enkelt som helst: Man rullar vanliga semlor, men kniper ihop ena änden lite så att den blir som en triangel - sedan skär man ett snitt med kniven för att dela den bredare änden av triangeln för att separera och runda de delarna för att bilda ett hjärta. (Separera "bågarna" rejält så att de inte växer ihop då de jäser!) Platta till något, låt jäsa - och grädda!

För själva Alla Hjärtans Dag, hade jag både handarbetat och bakat. (Så egentligen är det inte så mycket annorlunda än vilken annan dag som helst, det var bara motiven som var mer enhetliga....) Jag hade stickat "Lilla hjärtat" enligt ett mönster i Allers (nr 4)...


... och så hade jag bakat Jordgubbscheesecake (New York Cheesecake - ett recept jag delat på bloggen tidigare) - något jag vet att sambon min verkligen uppskattar! (Jag bakade 1/3 -sats i en kakform menad för barn, så inga överdrifter där...) För att göra det lite extra, hade jag dessutom smält vit choklad i hjärt- och bokstavsformar.

Överdrivet? Maybe... Men jag hade roligt! :) 


Det verkar som om majoriteten tycker att Alla Hjärtans Dag är en onödig helgdag som bör ignoreras, så det känns nästan som om man måste försvara sig om man firar. Är det en viktig dag? Kanske inte. Lagar jag endast hjärtformade bakverk på vändagen? Verkligen inte (även om det hopat sig nu.) Men jag tycker om att pyssla - och jag tycker faktiskt det är roligt med alla sorters "helgdagar", vilket skulle bevisas av min kalender, så det så! :p Jag ska minsann äta potatis också den här veckan! ;) (Se kalendern så förstår du...)

Inga kommentarer: