måndag 27 februari 2012

Katten Jansson

Ellen har hjälpt lillebror att öppna sina paket, och hämtar här presenterna åt honom där han ligger i pappas famn.



Var det någon som trodde att jag bara stickade åt Ellen (se tidigare inlägg), och glömde bort lillebror?
Nej... Jag tänkte väl det! :) Vilken tur man har som faster, som har två gullungar att sticka åt! 

Det första jag stickade åt lillebror var en granngul filt - så nu har (nästan) alla i familjen något stickat i garnet Zettl Sportimo: Mamma-Linda har en bolero (i blått) och Ellen har både tröja och vintermössa. (Själv har jag också en tröja i orange.) Far i familjen är tillsvidare utan något -även om det var tänkt att han också skulle ha en mössa...Förhoppningsvis ska lillebror åtminstone få många gosiga stunder under sin mysiga filt! :) Mönstret har jag fått från Allers, men de i sin tur har tagit mönstret från drops - så ni hittar det enkelt på nätet här.


Katt-tema tycks jag också ha haft. Jag stickade förstås kattmössan åt storasyster, men att det var "katt-tassar" på halaren jag köpte åt brorsan var jag inte ens medveten om (den blåa som Ellen precis ger åt lillebror på bilden), jag reagerade bara på texten "Born in 2012" som jag tyckte var passande. Men så stickade jag också en katt åt honom, och då använde jag mig av Hemmets Journals mönster för Önskekatten. Enklare mönster får man sällan uppleva (bara fyrkantiga bitar som kombineras på olika vis), men resultatet är slående! Storasyster döpte honom till Katten Jansson. :) (Inspirerat av Bamse vågar man tro...)
Katten Jansson har ett sår på svansen, som doktor-Ellen pysslar om och sätter plåster på.
Sen, när han mår bra igen, poserar hon tillsammans med honom.

Även i det här inlägget ska ni få en bonusbild: Lillebror syns ju så otydligt på bilden där överst.
Se så bra han trivs i fasters famn! :)

Inga kommentarer: