söndag 12 februari 2012

Sockjumppa

Nu har jag varit rejält flunssig i lite på en vecka! Det är jobbigt att andas över huvudtaget - blockerad näsa och sträv hals är *inget* kul alls - så det blir ju att man sitter inne och snyter sig och dricker varmt om vartannat (dygnet runt, dvs även på natten - varför skulle man sova?).

Nåja, men uppenbarligen kan jag ersätta jumppan i alla fall (som jag annars äntligen kommit igång med igen, efter min förra hälso-kris [jag börjar nog bli gammal]) - jag har nämligen läst Me Naiset igen, den här gången om "Sukka luistaa - mummo neuloo talven kuumimmat jumppavälineet" (Sv: Sockorna glider - mormor stickar vinterns hetaste gymnastikredskap). Den finskspråkige kan klicka på länken för att läsa notisen i sin helhet, och för de övriga kan jag berätta, att man helt enkelt ska glida på golvet, turvist benen åt sidorna och framåt och bakåt - vilket skall ta rejält på musklerna om man håller på en stund. (Dessutom, om man inte bara glider på stället, så får man ju golvet städat - praktiskt!) Så då kan jag äntligen kombinera jumppa med stickning, så kiva!

Men - tydligen är finnarna efter igen... Man behöv ju verkligen inte vara en mommo för att uppskatta handarbete - så gammal är jag inte. (Jag var ju ironisk innan - trots att jag fick den kommentaren i butikskassan här om dagen: "Aj, du stickar själv - du e liksom mommo redan!") I Allers (nr 4) läste jag nämligen om ett stickcafé som kombinerats med en MC-klubb, var stickare i alla åldrar samlas - tillsammans med MC-knuttar som uppskatta handarbete det med. Mycket mera min stil - motorcyklist som jag också är!

Inga kommentarer: