onsdag 14 mars 2012

Blommor i håret

Jag har kommit igång med virkandet igen! Hittills har jag ju främst stickat (det enda jag gjort på senare tid är min virkade väska) - men jag insåg nu att det är ett fantastiskt sett att bli av med restgarner (väskan var ju också gjord på restgarner). Dessutom blir det små projekt som blir snabbt färdiga, vilket kan vara roligt som omväxling ifall man där emellan håller på med något större.

Man kan naturligtvis virka hur stora saker som helst också, men jag tänker nu på små virkade accessoarer! Hittills har jag virkat blommor till hårspänne och diadem! Samma blomma båda gånger, mönster från drops (igen - gillar drops!) - men med olika garn blir det olika resultat!


Vi var till hobbyaffären panduro under vårt Sverigebesök, där vi hittade lite "smått och gott", bl.a. köpte jag "bas-hårspännen" (se länken så får ni se hurdant) som man kan fästa dekorationer vid - så jag fäste min första virkade blomma på det, och ovan ser ni resultatet. Panduro har tydligen också en utmärkt webbsida varifrån man enkelt kan beställa produkter till Finland, så det lär inte finnas någon hejd på min smycke tillverkning i framtiden! :)

Garnet jag använde här, är som ni ser samma som min öronlappsmössa och väska. Så nu är detta garn slut - i mitt förråd hemma: Men nog finns det ännu mera Novita Crystal i butikerna. ;)


Som sagt gjorde jag också ett diadem med hjälp av samma blommönster. Den här gången fästa jag blomman på ett diadem (som jag inte minns var jag köpt, kan tänka mig det var H&M eller något) - och - taddaaa - det blev hur festligt som helst!

Här använde jag samma garn som min mosters väska, vilket påminner mycket om garnet till min egen väska och väst - och mammas väska såklart (men det är något annan nyans). Även det garnet tog nu slut - och Novita Paola är *inte* längre till salu i butikerna! 

Mera om samma ämne inom en snart framtid, det är jag säker på.... :)

Nu, lite musik; inspirerat av att jag har blommor i mitt hår, snart är det vår - och tydligen lite tidigt 90-tal (varför inte!) "ingenting känns komplicerat - ingenting känns svårt" .... :D


1 kommentar:

Hedvig sa...

Åh vilka fina! :)