lördag 31 mars 2012

Väst e' bäst!

Som konstaterades i tidigare inlägg, så börjar man få vårkänslor när snön smälter, det börjar ljusna, påsken kommer etc - men det är fortfarande rätt så kallt ute! (Snö har de lovat igen också! Hu!)


Inte riktigt läge för de tjocka varma vintertröjorna mera, men inte heller redo för de svala skira sommartopparna. Vad är lösningen? Jo, en varm väst så klart!

Lidl har ju billigt garn ibland, och jag är ju inte mer ekomisk (snål?) än att jag passar på. Jag köpte en sån gång Zettl Alina för en billig peng, och sökte sedan efter ett lämpligt mönster. Jag hittade snart 18. Palmikkoslipoveri (flätad slipover) i Novita Talvi 2009 - som visade sig vara ett perfekt val: Vacker varm färg, vackert mönster, roligt att igen sticka på ett lite annorlunda sätt (jag tänker på resåren på tvären fram på magen), varm och skön utan att vara bylsig. Jag är jätte nöjd! Dessutom gick det väldigt fort på 7,5 mm stickor.... :)

En aning justerade jag mönstret igen. Jag är ju ingen fotomodell direkt, ändå verkar mönstren alltid vara gjorda till kortare människor än mig, så jag förlängde mönstret med ca 5+ cm... Jag passar inte i korta toppar!

Men snart, snart är det dags för något riktigt somrigt...

1 kommentar:

Linda sa...

helt underbar slipover. Visst minns du rätt att jag är finlandssvensk. Jag skrev min blogg på 3 språk i början, men de blev för jobbigt så nu är de 2, men endå mest på finska. Trevlig fortsättning på våren