onsdag 4 april 2012

Grattis Jocke!!

Vi firade födelsedag här hemma igår, och det med en lite annorlunda födelsedagskaka!


Ifjol fick han ju cheesecake (och en verkligt god sådan, naturligtvis), men nu var frågan: Vill man ha cheesecake efter klockan 22 då han kommer hem från jobbet? Eller före halv 8 på morgonen när jag far på jobb? (Eller vill han äta i sin ensamhet?) Den perfekta lösningen var förstås en saltig kaka; En Salami-skinka-bostonkaka!

Lyckligtvis hade jag på helgen fått i min hand kokboken Suloiset suolaiset ("Det söta salta") - en bok som innehåller otroligt fina smörgåstårtor och annat smått och gott - allting fint för fest! Bättre kunde det ju inte råka sig! Jag vågar påstå att det var den perfekta kakan för det här tillfället, och en glad överraskning för sambon när han kom hem från jobb!

Den här kakan kommer jag att laga om (på beställning kan jag tänka mig) även utan födelsedagsfiras! Idén påminner ju om pizzasnurror (recept i Lindas Favoritrecept, s 41), men går mycket smidigare eftersom man lagar endast 8 st "snurror", placerar dem i en smord form - och så var det klart! (Sätta i ugnen, jäsa etc förstås...) Den här kakan bakades på en 3dl deg, och fylldes med färskost med gräslökssmak, salami- och skinkstrimlor samt riven ost.

Inga kommentarer: