tisdag 15 maj 2012

Et tu, mater in legem!

Även du svärmor, fick en morsdagspresent. Naturligtvis! :)

Mormorsrutor är fantastiska! Man kan göra så mycket med dem! Tidigare har jag gjort en väska (till mig själv), och tofflor (åt mamma till morsdagen). Och min senaste skapelse - som jag är mycket nöjd med - det är förhoppningsvis svärmor också - är denna portmonnä!

Den här rutan kallas för "African Flower", och mönstret hittar ni här. Inspiration till portmonän fick jag på ravelry, var man kan se på varandras projekt... (Jag rekommenderar även ravelry varmt!)

I hobbybutiken i Åbo (minns inte namnet, tyvärr - men den är nära torget) fick jag rådet att limma fast knäpp-handtaget ena sidan i taget eftersom det är mycket klottigt, och det var mycket sant så rådet var välkommet! Dylika knäppen kan man också köpa t.ex. i Pirjon Lanka, har jag i efterskott upptäckt. Och ja, de ska limmas och inte sys eller klämmas... Men ta en sida i taget så går det bra! (Torkat lim som spridit sig lite, kan man torka bort med lite aceton!)

Dessutom fick jag ju användning för min symaskin i samband med portmonnän, eftersom jag sytt i ett foder! Lite petigt, men det är så kul att sy! :) Och så trillar inte svärmors mynt ut... ;)

Inga kommentarer: