fredag 4 maj 2012

Fynd!!

Här i veckan tittade jag för första gången in i Latvala - Säästötalo Latvala som det heter nu för tiden (själv jobbade jag där då det var en matbutik - länken hänvisar till butiken i Lojo, men det är väl ungefär samma innehåll). 


Jag cyklade nu omkring och försökte motionera och fördriva tiden med annat än uppsatserna som väntade hemma, och så tänkte jag att kanske de i Latvala har "tjocka armband" - jag är nämligen sugen på att prova det här mönstret för att "täcka in" dem. (Har sökt i Säästö Pörssi och Canny- no luck.) Inte hade de i Latvala heller - så förslag tas tacksamt emot. (Plastiga och fula går ju bra - jag täcker ju in dom!)
Men visst kunde Latvala ändå lindra mitt stick-sug. De hade nämligen garn på special! Novita Rose Mohair kostar bara 1 euro / nystan - trots att det annars är 2 euro+! Och eftersom jag i min pärm med "samlade mönster i väntan på förverkligade" hade flera mönster i just detta garn, så samlade jag nu på mig - som ni ser på bilden!

Min plan är som följer:

Av det röda garnet tänker jag sticka en spets-jumper, Malli 72 ur Novita Talvi 2009; intressant modell där jumpern stickas från ärm till ärm. Kommer att bli perfekt hela året, men speciellt till jul! Se jumpern här i ett blogginlägg, eller ravelry-länk här. Kostnad: 5 euro (250 g).

Av det orange/gula garnet tänker jag sticka en sjal, Malli 78 ur Novita Talvi 2009. Jag hittade ingen bild på just den sjalen på nätet, men modellen liknar mycket på den här i form och stil: samma typ av  "snibbar" (dock slätstickade)men spetsmönstret är lite annorlunda (lite festligare?). Kommer att vara en värmande sommarsjal när man känner sig frusen.
Kostnad: 5 euro

Och slutligen, av det blå garnet tänker jag sticka en knäpptröja i spets, malli  96 ur Novita Kevät 2012. Denna modell blir lite dyrare eftersom den stickas i både virkkauslanka och rose mohair - så 11 euro blir denna tröja - även virkkauslanka var billigare när jag jämförde priser (1 euro billigare). (Men jag tycker det blå och det grå passar bra ihop; visst? I mönstret föreslås vitt och grått...) Intill bilden när jag fick tidningen hade mamma klistrat en lapp där det stod "bra jobbtröja?" - så den här har jag väl på i höst då! ;)



...färgutbudet var något begränsat i Latvala, så jag kan konstatera att jag köpta Rose Mohair av alla tillgängliga färger, förutom den grannblåa. Jag vet inte vad jag skulle ha stickat av det... Något till svägerskan kanske?

Då återstår bara att hoppas på att jag får tillfälle att sticka alla dessa plagg. :)

Inga kommentarer: