fredag 15 juni 2012

Råg i ryggen!

Jag bakar ofta olika typer av bröd; limpa, semlor, baguetter etc... Men rågbröd har jag hittills alltid köpt. Dumma mig - klart jag kan laga det också själv! Rågbröd; det hälsosamma finska brödet (tydligen med tyskt ursprung - whatever...). Brödet som mamma fick skicka åt mig på posten när jag var au pair i England och tröttnade på de oändliga raderna med olika sorts precis likadana ljusa bröd (de olika sorterna var helt klart bara en illusion). Brödet, som jag bjöd på åt min värdfamilj i England, men de gav det vidare åt hunden (det var tydligen inte i deras smak). Brödet som alltid ger en bra start på dagen; så gott så - rostat med smör och ost på....

Sagt och gjort: Jag hittade recept på "Puolukkaiset ruispalaleivät" ("Lingon rågbrödsbitar"), men gjorde lite om receptet eftersom någon här i vårt hushåll, utan att säga namn (men det är inte jag :p ) inte är så förtjust i lingon. Därför blev det istället:

Rågbröd med blåbär
25 g jäst
6 dl vatten
1msk sirap
½ tsk salt
11 dl rågbrödsingredienser (Myllärin)
2 dl blåbär (frysta)


Lös upp jästen i varmt vatten. Tillägg sirap och salt. Blanda i mjöl och rör degen jämn. Häll till slut i blåbären. Degen får vara mjuk.
Låt degen jäsa under en duk på varm plats ca 1 h.
Knåda degen på mjölat bakbord. Bred ut degen på en plåt (försedd med bakplåtspapper) och kläm/kavla ut den till ca 1½ cm tjocklek. Dela in degen i ca 16 rutor, och stick bitarna med en gaffel.
Låt jäsa ytterligare ca 30 minuter.
Grädda i ca 250 grader varm ugn, ungefär 20 minuter på mellersta falsen.

Minst lika gott som köpt bröd - minst - det är ju klart att det är ännu godare!
Det är ju nästan så man undrar vad jag inte kan laga själv! ;) 



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser gott ut!

Kerstin sa...

aaaaaaaaaaah, det är av faster som Ellen fått det goda självförtroendet, "klart jag kan allt" =o)
Bra attityd, man kan iaf försöka det mesta