torsdag 21 juni 2012

Skvallerbytta bing bång, går i alla gårdar, slickar alla skålar





Jag gick till mammas och slickade hennes skålar, men till några andra gårdar har jag inte varit, och jag tycker inte att vi skvallra nå extra ens... Men kanske lite i misstag?

Gott var det att slicka skålarna i alla fall - glad blev jag, så vitt det ser ut. :)
Smarrigt, smarrigt.............

Vad hon lagade var lime-vitchokladkaka, som hon ska ha nu till midsommar. Tur jag fick slicka skålen då, eftersom jag inte kommer att kunna smaka på den imorgon... Jag har dock smakat på den vid ett tidigare tillfälle, och kan intyga att den är god. Därför tänkte jag nu dela med mig av receptet....


Lime-Vitchokladkaka
150 g digestivekex, smulade
50 g smör
300 g lime-vitchokladkvarg
250 g färskost
200 g vitchoklad


Sås:
300 g blåbär
1 dl florsocker


Smält smöret och blanda med de smulade kexen. Kläm ut blandningen i en form med löstagbara kanter, försedd med bakplåtspapper i botten. Smält chokladen. Blanda choklad, kvarg och färskost samman. Bred ut på bottnen. Ställ i frysen minst fyra timmar. Ta fram i god tid innan serveringen så att den hinner mjukna.
Hetta upp blåbär och socker i en kastrull på medelvärme tills blåbären är mjuka och sirapiga.
Servera kakan tillsammans med varm sås.


Glad midsommar alla - med eller utan cheesecake! ;)

Inga kommentarer: