fredag 20 juli 2012

Calvados x 3

Calvados "som sådan". Choklad är heller aldrig fel. Stickningen alltid redo. ;)
Den uppmärksamme märkte att "Frisörkakan" i förra inlägget innehöll Calvados. Det var första gången jag använt mig av Calvados och jag blev lite ivrig. Inte bara för att jag fick visa ID när jag köpte den (vilket betyder att jag inte ser ut att vara skitgammal - jag är redo att fylla år nästa vecka!), utan för att expediten sa att den dricks som konjak - fast det då är Calvados. Calvados är alltså ett äppelbrännvin - inte helt fel! I love konjak (ifall ni inte märkt [1] [2] [3] [4]) - varför inte prova Calvados också? (Även om jag var frestad att köpa whisky istället när jag såg den här flaskan, men jag är inte ett sånt whisky-fan - förutom till Irish Coffee.)

Så jag smakade på Calvados som sådan med en bit choklad (=1), jag satte Calvados i Frisörkakan (=2), och så lagade jag Grönpepparkyckling med Calvadossås (=3 - originalreceptet kräver brandy).

Varför jag inte lagar Grönpepparkyckling med Calvados/Brandy -sås oftare kan man verkligen undra, när det är så fruktansvärt gott - och så otroligt enkelt! Kräver knappt någon förberedelse alls - man måste bara hålla sig hemma medan klyftpotatisen/morötterna  är i ugnen en timme! ...jag vet att det är mycket jag säger att gudomligt fruktansvärt enormt jätte gott - men jag har hittills aldrig ljugit! Pröva själva om ni inte tror mig!

Receptet finns i Flera Favoriter, men jag tänkte dela med mig av det här också (annars kan ni ju inte prova):


Grönpepparkyckling med (brandy- eller)calvadossås
(3-4 portioner)


3-4 kycklingfiléer
3 msk grönpeppar
1 dl crème fraiche
20 g margarin
1 msk maizena
½ dl brandy
1 msk olja
salt och peppar


Skär några snitt i filèerna med en vass kniv. Smörj sedan in dem med matolja samt gnid in den
krossade grönpepparn. Bryn några minuter på var sida. Flytta sedan över i ugnsform och grädda
sedan i ugnen. Tillsätt smör och brandy i pannan där du stekt filèerna och låt sjuda några minuter,
avred med maizena samt tillsätt crème fraiche och krydda med salt och peppar. Servera med såsen; gärna med klyftpotatis och morötter. 



Inga kommentarer: