tisdag 7 augusti 2012

Konjak, konjak, konjak!

Nejdå, ni behöver inte ringa AA. Det är inte (bara) för alkoholens skull jag gillar konjak (som tidigare nämnt) - det är för smakens! Konjak i mat innebär ju till och med att alkoholen avdunstar! Och konjak i mat är så gott...

Därför blev jag så glad när systern kom på besök och berättade om ett nytt recept hon lärt sig! Det innehöll alla mina favoritingredienser - eller i alla fall många av dem (skulle vara väldigt svårt att begränsa den listan tror jag...): konjak, squash & vitlök! Resultat är som följer:


Kyckling á la Pjotr
3-4 kycklingfiléer
1 lök
2 klyftor vitlök
½-1 dl cognac
rosmarin
salt & peppar
kardemumma

Stek lök och kycklingfiléer, tillsätt kryddor och cognac. Servera med stekt zucchini.

...Kan det bli enklare!?!?!?!
Själv har jag inte förut ätit zucchini som huvudråvara på det viset, men det var överraskande gott! Skall jag göra till flera rätter än bara den här. Och kardemumma i mat - så rätt! Yum!


Inga kommentarer: