onsdag 1 augusti 2012

Mysigt & värmande

Så det regnar idag. Vem bryr sig? Jag tycker det är mysigt när det smattrar på fönstret medan jag dricker té i fåtöljen, äter kex kvar från mitt födelsedagskalas, och läser några tidningar. :)
Téet, det har jag också fått i födelsedagspresent - rabarber-grädd té från Sverige! 
Det behövs inte mera än tre muggvärmare - kannan rymmer knappt 3-4 koppar iaf.

Tekannan jag fick i namnsdagspresent har varit i flitig användning sedan april. Det är så mysigt att dricka té ur den vackra kannan - och praktiskt då man får med sig flera "koppar" på samma gång och slipper springa till köket jämt och ständigt. För att jag inte skall behöva stressa min njutning, har jag dessutom stickat en tévärmare (det svenskaste namnet jag hittat för "tea cosy"?) - också den vacker - även om kannan är fin i sig också! Och det fungerar faktiskt - téet hålls varmt en längre tid i kannan med värmaren på!

Mönstret har jag komponerat själv, dock inspirerad av de här engelska mönstren från 50-talet [1] [2] [3] [4]. 50-tal är ju inte helt fel för mig.... :) Dessutom blev jag av med lite restgarn - det rosa är faktiskt från min 50-tals tröja, så det var för mig ett perfekt projekt! Det rosa garnet räckte även till tre muggvärmare - och blommorna förstås. Blommorna har jag faktiskt använt mönster till - jag virkar inte så bra på fri hand ännu, lyckligtvis har drops flera mönster på blommor [1] [2].
Blommorna syns bättre då tevärmaren är utspänd.



Inga kommentarer: