lördag 6 oktober 2012

Gardinförvandling!

Som jag diskret nämnt tidigare, kommer vi snart att flytta "ut på landet". Jag konstaterade när jag tvättade fönster här om dagen (även det har jag nämnt på bloggen - ni hängder med i allt!) att de köksgardiner jag har nu, inte under några omständigheter kommer att passa i vårt nya kök eftersom vi där har dubbelt så många fönster. Somliga gardiner kan säkert användas i andra rum, men några är utpräglat "köksiga", som de här, med kryddor på!


Lyckligtvis har jag huvudet på skaft och kom på den fenomenala idén att laga "korgfoder" av gardinerna! På det viset kan jag fortfarande njuta av dem!


Jag skulle omöjligt kunna vara nöjdare med resultatet! Inte nog med att jag tycker korgen fick sig ett "ansiktslyft" och blev otroligt vacker, dessutom är det praktiskt att ha korgen "skyddad" så kan inget fastna (jag har ju ofta garn i korgen bl.a.), och det ser allmänt renare och prydligare ut.

Det bästa av allt: Jag sydde till fickor för nycklar och telefon! Korgen är otroligt praktisk när man handlar, förstår faktiskt inte hur någon överhuvudtaget kan överleva utan - snabbt och behändigt plockar man i varorna vid kassan innan man ens hinner betala, mjölkburkar, filburkar och dylikt står rakt och tryggt utan risk för att ramla eller gå sönder, och framför allt är det mycket bekvämare att bära. Lika praktiskt så väl till matvaror som garn som diverse annat. MEN! Hittills har problemet varit att nycklar och telefon, om man inte har annan väska eller fickor, lätt "tappas bort" i det stora utrymmet i korgen. Men inte nu mera! Med telefon och nycklar tryggt förvarade i sina egna fickor tappas de inte bort - och telefon är dessutom skyddad från att skrapas mot något så att skärmen tar skada. Kan det bli mera perfekt? I don't think so.... 

Gardinera bestod av mycket tyg, och räckte dessutom till en tygkasse, för de gånger man storhandlar och allt inte ryms i korgen. Handtagen gjorde jag långa, för jag gillar att ha korgen på ena armen, kassen på andra axeln, vilket stort sett lämnar båda händerna fria att öppna dörrar och gräva fram nycklarna från de praktiska fickorna - eller vad jag nu behöv göra. Inga problem! Och jag har nu ett helt set som matchar och allt ser lika "kryddigt" och fint ut! :)

Bara för att det fortfarande fanns lite tyg, fick även kassen innerfickor.


Detta är allt som återstår av mina gardiner. Väl utnyttjat material, vill jag påstå! (Det gick dessutom fort att sy, eftersom jag många gånger utnyttjade de fållar som redan var gjorda på gardinerna!)

Inga kommentarer: