lördag 13 oktober 2012

Tröja med egen vilja


"Pussihihainen jakku" (påsärmad jakka?) av Ulla Ralli ur Suuri Käsityölehti 7/2012 är den envisaste tröja jag någonsin stickat! Den var motstridig redan från början; som ni såg i ett tidigare inlägg så hade jag plockat åt mig ett nystan av fel färgning när jag stickade bakstycket, som jag sedan fick "ripa" (dvs riva upp). Följande problem kom på framstycket, då jag gjorde indragningarna för halshålet på fel sida. Ärmarna var inte heller det lättaste, eftersom mönstret var väldigt otydligt. För att inte tala om "knapplinjen", som också vägrar följa instruktioner - det vill "bubbla upp" mellan knapparna - fast jag till slut sydde ihop framstyckena så vill knapplinjen ändå inte hållas rak! Dessutom är den rätt så tung vilket påverkar hur den faller - jag använde ett annat garn än i mönstret, nämligen Drops Cotton Viscose, som visserligen ger en glansig och fin effekt.

Så till slut fick jag ändå till det, tycker jag. Visst ser den rätt så okej ut på bilden? Jag gillar strukturen, ärmarna, snittet och glansen - men det är helt klart en tröja som kräver respekt; den vill inte bli behandlad hur som helst!


*Tillägg 28.12.2012* - På bilden ser ni en "invikt" fransk fläta,  även en sådan har Lilith Moon visat, men jag har dock flätat håret så innan jag såg instruktionerna. :) Den här versionen är dessutom baserad på en sned fläta.

Inga kommentarer: