onsdag 28 november 2012

Hälsokunskapsläraren vet vad som är nyttigt!


...och vet därför vad som skulle uteslutas när det önskades "något riktigt ohälsosamt och gott" till dagens avskedsfest för en kollega på gymnasiet som nu lämnar oss. Eller så vet jag hur det ska vinklas så att vad vi åt nog egentligen verkar jätte nyttigt?


  • De flesta finländare får i sig för lite kalcium, som finns i mjölkprodukter - därför är cheesecake ett ypperligt val. (Kakan jag gjorde innehöll inte mindre än 600 g färskost - och dessutom vispgrädde!)
  • Choklad är som vi alla vet, väldigt nyttigt - läs här om du inte minns/hört varför. Därför bakade jag en cheesecake med 3 sorters choklad (4 sorter om man inkluderar bottnet gjort av domino-kex). 
  • Jag tror inte på dieter, lagom av allt är bäst. Men just idag kan jag ta till mig den aspekten av LCHF som dikterar att "Fett är den viktigaste komponenten" och kan därför glädja mig åt att kakan innehöll rikligt med smör.
  • Övriga ingredienser är ägg och socker. Ägg innehåller ju rikligt med protein, och eftersom "lagom av allt" är en bra "diet", är det klart vi inte kan utesluta socker.



Tadaa! Resultatet blev en välförtjänt Cheesecake på 3 sorters choklad, som ni stött på i tidigare inlägg. Andra baket blev mera lyckat med tanke på "ränderna" i kakan, jag fick tydligare lager av de tre sorterna choklad, som ni ser på bilden. Dessutom hade jag bakat toffégrottor (som jag också visat tidigare), och så råkade det dessutom bjudas på ytterligare kakor: en fylld kaka, en bullalängd... Vi är ett litet kollegium, men vi behöver inte skämmas över hur mycket vi lyckas klämma i oss!

Det kom idag så tydligt fram i diskussionerna idag, något som tyvärr inte är lika självklart på alla jobb, hur roligt vi har tillsammans och hur bra vi trivs på jobbet - allihopa tror jag! Män, kvinnor, i alla åldrar, men olika ämnesinriktningar och olika intressen utöver arbetet alla kommer vi lika bra överens och alla bidrar till många glada skratt, både i klassrummen och i lärarrummet! Jag hoppas det kommer att dröja länge till min avskedsfest!

Slutligen vill jag ännu visa en övning ur dagens prov... Jag undervisar alltså i engelska och hälsokunskap om någon tycker jag hoppar konstig mellan ämnena. (Det var sista dagen i provveckan idag, imorgon börjar en ny period!) Jag gjorde just den här övningen samma dag som jag lagade just den här cheesecaken första gången, och det var ju så roligt att få se övningen just idag. Vet inte om det betyder att jag är enformig, eller att jag lyckas ta fram min personlighet på ett kreativt sätt, eller att jag är "nörd" som någon uttryckte sig, men så här såg min övning med relativa pronomen ut i alla fall:

Inte helt taget ur verkligheten: Jag åt kaka med Sofie, inte Sophie, och fick inte receptet av henne. Hon har hundar, men tog inte hem cheesecake åt dem, och jag har ingen kokbok vars pärm har en bild på denna cheesecake. Men det är nog möjligt att de träffade henne veckan innan, om de bara handlade i rätt butik, men jag vet ju inte om det är sant...
(Mina övningar brukar inte vara så här verklighetsinspirerade, men har man dålig fantasi så... :)  )


Inga kommentarer: