tisdag 27 november 2012

Skön sjal

Jag ett nystan gedifra fioro i present till min födelsedag. Fantastiskt, en liten utmaning i vad jag skulle göra med endast ett nystan - mössan på etiketten var jag inte intresserad av. Men jag tänkte att jag gör en trekants-halsduk, börjat från den smala änden så får halsduken helt enkelt ta slut när garnet tar slut. Men, förvånat upptäckte jag att nystanet räckte till en hel sjal! En jätte mjuk och skön en, så lätt att den kan användas som halsduk om så önskas, men stor nog att svepa om sig som sjal  i frusna stunder. Perfekt! Än en gång ett lyckat projekt! Bara att tacka för presenten åter en gång, nu när jag vet vad det blev av det! (Kul med en present jag haft pyssel med så länge!)

Mönstret till sjalen gjorde jag själv.
sjal
Färgen kommer inte fram så bra i bilderna, men den är mörkt lila, men en aning glitter i.



Frisyren jag har här är en form av "repfläta" - se instruktioner här. Men jag gjorde min lite annorlunda; jag gjorde en "fransk variant" på ena sidan av huvudet ända uppifrån (dvs tar lite mera hår med i taget), och snodde sedan den "flätan" om resterande håret för att bilda "repet" lite snett på sidan istället för mitt där bak. Ni förstår säkert hur jag menar?

Inga kommentarer: