torsdag 22 november 2012

Sofistikation 2



Det fina med handarbete är att man behöv inte alltid göra allting helt från scratch - men man kan göra det om man så önskar. Båda alternativen är strålande om ni frågar mig. Oftast gör jag ju ett plagg från början, men en gång tidigare har jag också visat hur jag (i min åsikt) "förbättrat" ett färdigköpt plagg (= sofistikation 1). Då var det symaskinen som gällde - nu är det stickorna som varit i farten!

Jag har nämligen stickat en krage, enligt Simply Knitting no 96 - med garn som skänktes med ett senare nummer av samma tidning kan jag dessutom nämna, samt stickat muddar (improviserade) av samma garn och sytt fast i en köpt tröja.

Jag är riktigt nöjd med resultatet, åter en gång! Inte för att jag desto mera tänkte på att tröjan var tråkig innan - men så här i efterhand, jämförelsevis, tycker jag helt klart tröjan blev upp-piffad med krage och muddar. På ett mycket enkelt sätt.

Här är jag i min "ny-gamla" tröja.
Dessutom har jag provat en ny frisyr, än en gång enligt videoinstruktioner av Lilith Moon.

Jag provar allt oftare på olika frisyrer, och passar ibland på att fota dem på samma gång som mina handarbetade kreationer. (Någon gång har jag blivit tillfrågad varför jag har långt hår trots att jag alltid har det fast, men problemet när jag EN gång i mitt liv hade håret kort, var helt enkelt att jag inte fick det uppsatt. Jag vill kunna göra olika frisyrer! Har provat ha medellångt i "hopp" om att jag ska ha det löst ibland iaf. Funkar så där... Nu får det växa längre igen.)

Just denna frisyr var urenkel, tar mindre än 5 minuter, och ser så där passligt slarvigt snyggt ut.
Dock inte jätte hållbar. Men i mitt jobb, som inte alltid är så hårslitande jobbigt (ur den synvinkeln...), funkar det bra, man kan alltid fixa till på rasten om en slinga av håret lossnar från sitt fäste, just eftersom det går så snabbt. (Satte en kam i håret i hopp om att det skulle hållas bättre på plats...)

Inga kommentarer: