söndag 11 november 2012

Traditioner att uppskatta

Ändringar av traditioner: 1) vi var inte i Åbo,
2) vi kombinerade det med för-tidigt farsdagsfiras (och hade så även en manlig gäst)
3) vi hade väldigt röda näsor, detta berodde varken på alkohol eller snuva
(dock ser ni inte bara hur röd min *riktiga* näsa egentligen är) - utan för att mamma blivit ivrig att fira näsdagen - nenäpäivä.
Och det var ju kul! :) 
Det har blivit något av en tradition att fira Halloween med mamma och styvsystern - det började när jag bodde i Åbo och halloween inföll sig nära strömmingsmarknaden (se inlägg från tidigare år), men sedan jag flyttade tillbaka "hem" har det inte blivit av... Vi konstaterade att en gång kan man glömma/ha annat för sig, men det får inte bli en vana! Man får väl ändra på traditionerna så att de passar in! :) Visserligen åt jag ju Halloweenlunch med mamma och moster närmare riktiga dagen, men detta var inte nog, därför ställde vi saken till rätta i fredags när mamma, styvsystern och styvfarn kom på besök! (Tänk att det kan bli så sällan, fast vi bor så nära varann...)



Som varmrätt/saltig rätt serverades Svampcrêpes enligt recept av Samarbete (någon annan har skrivit av receptet här [så då orkar jag ju inte göra det dubbelt]), som var en riktig succé. Passligt mättande och mycket smakligt! Svamp är fortfarande en "ny" råvara för mig, och då föredrar jag champinjoner som jag använde även i det här fallet, och det fungerade mycket bra.

Dessutom hade jag bakat färskt bröd, batong, enligt recept ur Lindas Favoritrecept, sallad och Sofie hade tagit med sig vin. En bra kombination på alla sätt.

Efterrätten var något mäktigare, men ack så fruktansvärd god. Tänk er, cheesecake, med tre sorters choklad! Oj oj! En gudomlig upplevelse helt klart, och en bra avslutning på kvällen - före Irish Coffeen, förstås... Receptet hittade jag bland mina urklipp, så jag kan tyvärr inte hänvisa er någonstans... 


Närbild av cheesecakens alla goda lager...
YUM!

Inga kommentarer: