fredag 30 november 2012

Varm cape

Här har jag capen ihopknäppt ända upp, så det är i praktiken ett halsskydd.



Nu har då vintern börjat på riktigt, oförnekligen - som det har stormat idag. [1] [2] [3] [4] [5] Tusan så besvärligt det var att köra till jobbet imorse! Perfekt väder att sitta hemma och sticka med andra ord (när man väl kommit hem från jobbet hel och hållen alltså!)!! Och att njuta av de vackra värmande plagg man gjort medan man ser hur det yr där ute...

En av mina senaste skapelser är denna vackra cape enligt mönster av drops, stickad i Natura Laurin Villalanka (samma garn som bl.a. min multiway shawl och festvantar, men annan färg). 

Enligt orignalmönstret skall man fästa capen med ett snöre som träs igenom den översta hålranden, men jag sydde istället knappar längs med kanten, så kan jag välja hur jag vill ha den: vill jag ha den som en cape, se bilden nedan, eller som ett halsskydd knäppt ända upp, som bilden till höger.

På första bilden ser ni cape-versionen av detta plagg, när jag bara fäster den med en knapp.
På bild nr 2 har jag knäppt nertill med vikt ner kragen, som är ytterligare en variant att bära detta plagg.
På den sista bilden ser ni capen bakifrån, samt en något bättre bild av fiskbens-flätan ni sett i tidigare inlägg

Inga kommentarer: