lördag 22 december 2012

Julfest-fin!

Julen är ju verkligen en glädjens tid! Allting pyntas, det äts gott i rysliga mängder - både sött och salt, alla vänner och bekanta skall kommas ihåg med presenter, julkort och diverse julhälsningar, det sjungs, mörket lyses upp med olika ljuskreationer - och det (jul-)festas! Igår var det julfest i skolan - vilket innebär att idag är  första jullovsdagen - TJOHO! Som vanligt uppträdde de studerande med otroligt vackra framföranden av både dans, sång och berättelser. Lärarnas program, vår version av Gagnam Style (=EG Style) var kanske mindre vacker, men kanske just därför desto roligare... Själv dansade jag, och de som känner mig vet att jag inte hör till de mest graciösa...

Jag passade på att klä mig i mitt nyaste handarbets-alster, en tvärstickad spetströja i mohairgarn. Garnet (Novita Rose Mohair) hörde till mitt fyndgarn från Latvala, vilket betyder att material-kostnaderna för denna kreation blev ca 5,50 euro. Tröjan är perfekt till julen, inte bara pga sin grant röda färg, utan också för att den är både vacker (jag tycker verkligen om det här spetsmönstret!) och bekväm och mysig på samma gång, eftersom den är så yvig. (Kan äta hur mycket julmat som jag önskar!) Mönstret hittar ni i Novita Talvi 2009 (dock finns inte det här mönstret bland gratis-mönstren på nätet.)

Här ses både spetsmönstret och tröjans modell bättre (iaf om ni klickar så ni ser bilden större).
Jag har verkligen fastnat för det här med att kolla in olika videoinstruktioner för frisyrer på nätet, för en liten extra touch när man klär upp sig. Den här gången är det tekniken för svinrygg, eller French Twist som jag lärt mig, enligt instruktioner av Lilith Moon. Det är så mycket enklare än det ser ut bara man lär sig rätta knycken, och går till och med väldigt fort, fast det ser arbetat ut!
Tyvärr är bilderna kanske lite suddiga, men jag hoppas ni ser i alla fall, för jag blev faktiskt riktigt nöjd med resultatet!

Inga kommentarer: