torsdag 6 december 2012

Julté

När det blir jul syns det på alla områden: det blir jullov, allt dekoreras med julmotiv, och allt smaksätts med julkryddor. Mitt julté med pepparkakskryddor tycker jag väldigt mycket om, men tvingades konstatera här om dagen att det så småningom tar slut. Tänk då så glad jag blev när sambon kom hem från Helsingfors här om dagen med en påse julté vid namn Jingle Bells till mig. Inte samma pepparkakskaraktär, men dock väldigt gott!

Jag blev ivrig och kokade genast té som jag hällde upp i min fina tékanna - men tvingades konstatera att min fina tékanna inte alls passar in i min juldekor var rött dominerar. Dock bör jag nämna att kannan iofs passar in i dagens tema, Finlands självständighetsdag, eftersom den är blåvit! (Hurra hurra - diggar för övrigt ICAs senaste reklam!)  Lyckligtvis var problemet lättlöst, jag stickade helt enkelt en tévärmare, precis som jag gjort förut, men denna gång i rött och vitt i ett juligt inspirerat mönster (som ni hittar nedan)! Nu passar allting in i jultemat här hemma! :)
Korgen känner ni väl igen?




"Ska de va`så ska d´va´" tänkte jag, och bakade dessutom ett gott tébröd till, närmare bestämt Grahams-tekakor, vilket visade sig vara enormt gott! Lättarbetad deg, enkelt, mycket smak, luftigt och gott! Perfekt! Rekommenderar!

Ni har dessutom tur, eftersom LitenLia har skrivit ner receptet till webben, så ni kan göra som jag och baka goda tébröd att njuta av. (Hon missade dock att enligt receptet skall inte tébröden vara 12 stycken av denna sats, utan 9 stycken ca 12 cm i diameter.)

Inte lika tydligt självständighetsfirat som det varit hemma hos oss tidigare, men festligt ändå. Det är väl tanken som räknas. :)


julig tévärmare

Inga kommentarer: