söndag 30 december 2012

Stickning som ljuv musik

Hanna, med både mössa och vantar i musikalisk stil. :)
Sist, men inte minst, av de egenhändigt gjorde julklapparna i år är åter en julklapp som är tydligt inspirerad av mottagarens personliga intressen! För två år sedan fick Hanna ett par G-klavs -vantar till julklapp, och i år fortsatte jag på samma tema, hon fick nämligen en "Ode to joy" -mössa! (Lyssna på Ode to joy här, läs om det här - det är nog säkert bekant för de flesta, även av mig som bäst stickar noter än sjunger efter dem...)

Mönstret hittade jag återigen på ravelry, var medlemmar kan ladda ner mönstret gratis. Jag stickade i samma garn som vantarna, dvs Novita Sju Bröder. Jag stickade på lite annat sätt än mönstret angav, då man enligt instruktionerna skulle sticka mössan fram och tillbaka platt, men jag föredrog naturligtvis att sticka runt (att göra på annat sätt hade känts korkat!). Därför är ihoptagningarna uppe på mössan också enligt "egen melodi", men det är förstås noterna som är det viktiga på denna mössa.

Hoppas hon får minst lika många komplimanger till mössan som hon fått till vantarna! ...vantarna har hon fått en beställning på, så jag lade upp till ett par till igår kväll...

Här syns bättre hus mössan ser ut.

Inga kommentarer: