söndag 13 januari 2013

Soppor!

Det är gott med färskt bröd till soppa.
Här serveras den med morotssemlor. Receptet hittar ni i Lindas Favoritrecept.
Av någon anledning har det varit sopp-tema hemma hos oss på sistone. Vi har prövat på två nya recept! För det första har jag gjort batatsoppa enligt recept av pirkka (ni hittar det naturligtvis online - på finska, på svenska här om ni bläddrar framåt.). Batatlådan till jul var mycket god, så varför inte batatsoppa? Dessutom var receptet urenkelt och supersnabbt!

Dock innehöll receptet kokosmjölk, vilket jag tvingades konstatera inte är riktigt i min smak... Jag äter kokos, men inte om jag kan undvika det. Det är alltid bra att pröva emellanåt, men, nja, fortfarande ingen hit.

Hittade dock ett liknande recept var kokosmjölken var ersatt med 4 dl mjölk + 100 g (smaksatt) färskost, så det ska jag pröva på nästa gång!

På basen av det experimentet, och det faktum att vi av länge sökt efter det perfekta morotssoppsreceptet (ända sedan vi var ut och äta på farfars 80-års dag för något år sedan, och fick smaka på en utsökt morotssoppa till förrätt) komponerade vi följande rätt, som föll oss i smaken direkt:
Till denna måltid hörde också tacopaj,
receptet hittar ni i Lindas Favoritrecept.

Morotssoppa
3-4 portioner

500 g morotspuré
ca 4 dl helmjölk
100 g färskost med pepparrotssmak
2 buljongtärningar
chilipulver
peppar
örter 

Koka upp puré, mjölk och buljongtärning. Tag från plattan och rör i färskosten. Krydda enligt smak. Servera varm.

Jag har tidigare också delat med mig av ett morotssoppsrecept, som sagt vi har sökt länge, och det var förvisso också gott, men den här soppan närmade sig perfektion!

Som om det inte var nog med dessa delikatesser, åt vi idag är särskilt sällsynt läckerhet, nämligen potatisgröt! Det var länge sedan! Oj vad gott - och oj vad mättande!

Recept på potatisgröt hittar ni i Lindas Favoritrecept.

Inga kommentarer: