söndag 24 februari 2013

Grattis Linda!

... en dag för sent...

Det var ju inte bara prinsessan Estelle som fyllde år igår [1] [2], utan även min svägerska och namne (vi delar inte mindre än 3 av 4 namn!)!

Jag har förstås skickat ett paket på posten, det blev ett par kontio-sockor. Mönstret hittar ni på nätet (på finska).

Ibland är det svårare att sticka än annars, jag fick riva upp stickningen inte mindre än 5 ggr innan de här sockorna var klara. Inte för att det här mönstret var svårt, men jag hade andra idéer först.
- jag lade inte upp tillräckligt med maskor (upprivning nr 1)
- jag missförstod mönstret (nr 2)
- jag stickade flätorna i mitt originalmönster åt fel håll (nr 3)
- jag upptäckte att mönstret jag tänkte inte funkade, rev upp (4:e gången) och böt till kontio-mönstret
- upptäckte att mönstret var gjort till en karla-fot, så fick riva upp fram till hälen (5:e gången) för att sticka ett mönstervarv till innan hälen för att mönstret skulle ta slut passligt till tån.

Men nu är de klara, jag är nöjd med resultatet, och jag hoppas de ska värma svägerskans fot! De är för övrigt stickade i samma garn som sonens födelsedagssockor + hela settet.

Inga kommentarer: