onsdag 1 maj 2013

Glad 1:a maj!

Jag är mig rätt så lik, trots allt.
Exakt samma leende, exakt samma halsband (råkade det sig),
bara något längre hår (och pannlugg) och lite vardagligare utstyrsel. 

Passligt till 10-års jubileumet av min studentexamen har jag modifierat studentmössan lite - gjort den vardagligare, bekvämare och framförallt personligare

Munkar, skumppa, serpentiner och studentmössa hör vappen till!

Receptet på mina goda munkar hittar ni i Flera Favoriter, tillsammans med andra läckerheter som hör högtiden till.
Studentmössan ska ju bäras en gång om året, på Vappen. Min "riktiga" studentmössa har jag inte haft på många år, den är på något vis för formell i mitt tycke... I början av studierna i Åbo blev den väl använd på Vårdberget någon gång, men nu tillbaka i "min lilla hemstad", speciellt i år när vi hade brasa vid vårt framtida hem "ute på landet" - så passar det inte riktigt (eller?)...

Det är tur man är händig och fantasifull! En virkad mössa är förstås den perfekta lösningen (always!): inga formella regler om hur den ska användas, kräver inte samma fina utstyrsel som ackompanjemang eller samma försiktighetsåtgärder (eller, den ska väl gulna och bli fläckig?)!

Jag inspirerades av det här mönstret av Novita, men ändrade på mönstret rejält varför jag bifogat min egen design i dokumentet nedan.



Mössan värmde skönt om öronen då de blåste rejält igår! Vi samlade ett gäng kompisar och tände en brasa med sådant material som inte dög till bättre vid husbygget vårt!

Vilken strålande inledning på sommaren: Gott sällskap, vacker utsikt (från vilket håll man än tittar - det ni ser på bilden är "den sämre" sidan mot vägen), godsaker att förtära av alla de slag, och framförallt höga förhoppningar om framtiden i vårt vackra hus!

Avslutningsvis måste jag ännu visa en bild på min, tycker jag, fina fläta även utan mössa.
Med hjälp av "hårförlängningarna" (heter det så?) jag köpte på mässan i lördags lyckades jag laga en  "karusellfläta" i mitt annars gnuttan-för-korta hår. ...tyckte sådant var fusk förut, men det är det väl inte? Flätan gjorde jag ju själv!
Instruktioner, som vanligt, av Lilith Moon.

1 kommentar:

Laura sa...

Oooh, så fint!