torsdag 4 juli 2013

Nya utmaningar!

Apelsinmuffins, Lindas Favoritrecept sid 9, bakade så att även brorsonen, som här leker med storasyster, kan äta.

Tant Hannas kakor, naturligt utan ägg och med havregrädde och "mjölkfritt smör".
Recept i Lindas Favoritrecept sid 6.
Detta är en speciell vecka. Inte minst för att det är fullt upp med allt möjligt pysslas, planeras och funderas inför den stundande helgen och festligheterna som komma skall, utan också för att min bror med familj är i Finland på besök! Det är ju alltid roligt förstås - det händer trots allt inte så ofta - men speciellt nu är det skönt med lite extra hjälp och stöd!

Den kommande helgen är ju en utmaning i sig, förstås. Den andra är i köket, då brorsonen är allergisk för både mjölk och ägg, och den här fastern vill ju baka och bjuda på något gott! Men det är trots allt lättare än man tror: mjölk ersätts lätt med havremjölk, istället för smör finns det olika rypsoljeprodukter att använda, jag har använt det här - ägg var lite svårare dock: "no egg" var inte så lätt att få tag på här i Raseborg iaf, men som tur är jobbar båda mamma och sambon i Helsingfors. Sen är det bara att baka: Ersätta mjölk, smör och ägg med ovannämnda produkter, och noggrant läsa instruktionerna på allt annat så att inte där finns mjölk eller ägg.


Jag har bakat både Apelsinmuffins (översta bilden), tant Hannas kakor (bilden ovan till höger) och bullar (också ur Lindas Favoritrecept, sid 12) (bilden rakt ovanför). Dessutom har jag bakat morotssemlor, men de har inte fastnat på bild...

På bilden ses också min nya tévärmare: Heart Motif Tea Cosy stickad enligt mönster ur Simply Knitting nr 102 i Novita Miami. Den passar bra in i vårt nya kök, tycker jag! :)

**tillägg 9.8.2013**

Det här fotot tycker jag blev så lyckat så jag känner att jag måste lägga till det i efterskott...

1 kommentar:

Unknown sa...

Och gott blev det!