torsdag 15 augusti 2013

Back to the 30's



Ett inspirerande mönster på en "30's 3-hour sweater".
Mönstret fritt tillgängligt på internet, kolla själva!

Rea på drops-garn i Lankalinja (och alla andra drops-butiker) - "Super Sale".
Totala garnkostnaden för denna tröja i Drops Paris: ca 11 euro!

Resultatet, ja det ser ni här. Jag är så enormt nöjd!

Kanske inte allt var bättre förr, men jag gillar vintage!
(Ni har ju också sett inlägget "back to the 50's"....)

...och på tal om "bättre förr", så rekommenderar jag starkt tv-programmet "historieätarna" tillgängligt på svtplay! Passar även om man inte råkar vara ett par bestående av en historiker och en hussa-lärare, men speciellt då. ;) (Som sagt, kanske inte allt var bättre förr...)

Jag gjorde några förändringar i mönstret:

1) Jag stickade runt i stället för fram- och bakstycke skilt. (Ska det vara enkelt så ska det.)

2) Jag är uppenbarligen större än de var på 30-talet (?), jag började med totalt 116 maskor. Dessutom ökade jag 1 maskor i var sida vartannat varv 3 gånger efter resåren, = totalt 122 maskor.

3) Jag stickade resåren i 17 cm, dvs ca 3 gånger längre än mönstret anger.

4) Jag använde sticka nr 7 istället för 10 vid slätstickningen. (Det blev såå glest.)

5) Armhålen påbörjade efter ca 33 cm. Jag slutade med samma maskantal som mönstret anger.

6) Även ärmarna stickade jag något större, slutade med 40 maskor istället för 36.

7) Tröjan är som ni ser i två färger - prickig!

...råkade förhasta mig och köpa dubbelt för mycket garn för övrigt... Var inte förvånade om ni får se en till i annan färg! (Bra service på lankalinja, inga problem byta färg - grönt blev det!) Frågan är; ska ja sticka min gröna tröja också med korta ärmar eller med långa? Svar uppskattas!

Och en sak till! Den må heta "3-hour sweater", men det tog betydligt längre. Inte ens 3 dagar räckte till, det tog hela 5 dagar! (Vilket iofs inte heller är länge, snabbaste tröjan jag stickat.) Kanske det gläder någon att jag faktiskt har annat att göra än att sticka också?

2 kommentarer:

asksmommy sa...

Så denne på Ravelry. Beste varianten av dette mønsteret. Super-fin!!!

asksmommy sa...

Så denne på Ravelry. Beste varianten av dette mønsteret. Super-fin!!!