onsdag 14 augusti 2013

Hallontårta

Denna tårta gjorde jag som en beställning förra helgen, eller egentligen var det kanske en fortsättning på "tack för bordet -kexen". Samma destination, samma orsak.

Uppenbarligen var den god (jag smakade ju inte själv, förde bara bort den - men det var definitivt gott att slicka skålarna efteråt!) eftersom jag har fått receptförfrågan! Här kommer det:

Hallontårta
Botten:
4 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
½ dl kakao
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk

Fyllning:
ca 250 g frysta hallon
½ dl socker
1 brk kvarg smaksatt med citon
saft

Dekor:
2 pkt färskost med chokladsmak
1 dl vispgrädde
1 brk gräddfil
½ dl florsocker
Färska hallon
Riven choklad

200 grader ca 20 minuter


Vispa ägg och socker. Rör i de torra ingredienserna följt av mjölken. Häll smeten i en smord bröad form och grädda i ugnen. Låt svalna något och dela sedan kakan i tre jämntjocka bottnar.
Mixa hallon blandat med socker i en stavmixer.
Fukta bottnen. Bred ut kvarg och hallonmos på dem och placera på varandra.
Vispa grädden. Vispa färskost och gräddfil, sikta i florsocker. Rör försiktigt ihop med grädden. Låt stelna en stund i kylen, dekorera sedan kakan med chokladgrädden och färska hallon. (Strö riven choklad över sidorna på tårtan.)

...detta var för övrigt samma idé som hallonbakelserna till min födelsedag, bara annan glasyr och dekor. Då gjorde jag mockarutsbotten (enligt Lindas Favoritrecept sidan 18), men ersatte ½ dl vetemjöl med kakao, och tog ut rundlar istället för att jobba med stora kakbotten. 



Inga kommentarer: