torsdag 1 augusti 2013

I efterskott...

Styvfar, som här ser ut som en livvakt, var den som rövade bort mig till Fiskars, vart det hela började med skumppa med flickorna och glasblåseri. 
Jag visade ju tidigare en bild från min möhippa, men jag tänkte att jag så här i efterhand skulle visa lite till (trots att jag redan hunnit visa bilder från bröllopet också....). Dels för att det var en fantastisk dag jag gärna ser tillbaka på och delar med mig av, dels för att jag nu fått foton från dagen (tack flickor - för dagen, foton - allt!), och dels för att jag insåg att jag faktiskt provade på ett nytt hantverk och detta därför passar alldeles utmärkt i tema på min handarbets- och matblogg.

Det är ju ett helt nytt hantverk för mig, att blåsa glas, men uppenbarligen hade jag talang för det (och starka lungor) om jag förstod saken rätt. Resultatet, vasen, har ni ju faktiskt redan sett i ett tidigare inlägg. Nu är vasen trevlig som minne, graverad och allt, på bröllopet hade jag min bukett i den.


Dagen fortsatte med picknick i Svartå Slottspark. Fantastisk utsikt, god mat från brasseriet med vin där till, härligt gäng - fantastiskt helt enkelt! Ah, och choklad till efterrätt, naturligtvis! (Även maten på bröllopet var serverad och tillagad av brasserie - utsökt!)


Därefter följde en guidad rundtur på Svartå Slott. Det har jag ju varit med om förr, men aldrig förut har jag sett så eleganta damer gömda i rummen. Enligt ordning på bilden till vänster var det min gudmor, mamma, svärmor och styvfaster som dök upp en efter en. (Till slut visste man inte vad som skulle finnas i följande rum!) Styvmor var på resa annars hade det varit minst en till gömd...

Min familj kan ju vara lite galen ibland, och jag är väldigt glad att min "nya" familj är minst lika kul! När jag var liten sa jag att jag satt på ett rosa moln och valde vilken familj jag skulle hoppa ner till; skulle inte förvåna mig om jag redan då såg hur min familj skulle utökas innan jag nöjt hoppade ner. (Både genom skilsmässor och giftermål, lustigt nog. Mina föräldrars skilsmässa har gett mig styvsyskon och styvföräldrar, och nu har jag gift mig och fått ännu större familj.)

På bilden till höger är alla samlade, så väl eleganta damer som "gänget" inklusive styvsystrar och andra goda vänner. :)


Min mommo var också med och inspirerade. Hon är inte längre med oss, men hon har som flicka jobbat som husa på Svartå Slott, varför jag fick denna fina uniform som alla medverkande sedan signerade. Min möhippa var ju inte utan kändisar heller - på bilden är det Jukka Puotila som skriver sin autograf på mitt förkläde. Visste jag inte vem det var innan så vet jag det nu. :p  (Mamma som sytt förkläde och gjort diadem för övrigt - helt tydligt handarbetsinlägg detta.)


Dagen avslutades vid sjön med att högljutt skrämma bort onda andar (förstås), huvudmassage, brudbastu (gamla friare tvättades bort etc), simmas och god mat och dryck naturligtvis. Det var en helt fantastisk dag, jag är glad att jag har så många foton att titta på och minnas. :)

Många av fotona är fotograferade av Jenny, t.ex. den vackra solnedgången - flera av hennes foton kan ni se på hennes blogg.


Inga kommentarer: