fredag 9 augusti 2013

I startgroparna

Några dagar ledigt till, sedan är det dags; det ringer in till skolorna igen! Visst har jag försökt läsa in mig i mina ämnen nu och då under sommaren (men har ju varit aningen distraherad också, som ni förstår...), men nu är det dags att göra något konkret av det hela!

Förutom arbete betyder det även kärt återseende med kollegorna! Det är en av anledningarna att det är en god idé att fara till skolan innan eleverna kommer, för av någon anledning blir det mera skvaller än jobbat när man ses igen... Bra att bli påmind om hur trevligt det kan vara på jobbet också, det är ju faktiskt inte bara stress och press!

Jag kommer att ha dubbelt så många kollegor som förut, eftersom jag återvänder till högstadiet jag började min karriär både som elev och lärare i, förutom vart jag jobbat de senaste två åren. (Räknar man dessutom till att den "nya" skolan har gemensamt lärarrum med ytterligare en skola, blir det väldigt många kolleger!) Dubbelt så kul?

I onsdags kom en av mina nya kollegor på besök till Aspen. Då bjöd jag på denna goda läckerhet - "Blåbärsmarmorerad osttårta"! Utsökt, enormt läckert! (Påminner lite om Leilas blåbärscheesecake som jag också gjort i smakerna, men mycket enklare [mindre färskost, mera kvarg - ingen vit choklad], lika gott....) Receptet till denna skapelse hittar ni här.




I går kom så en av mina "gamla" kollegor på besök. (Hahaa, B, du e gammal! :p ) Cheesecaken från dagen innan var så god att den tagit slut (oups), så jag fortsatte blåbärstemat (som ju de facto påbörjats redan i föregående inlägg) och lagade denna gång Blåbärscupcakes! Det var inte så pjåkigt det heller, som jag hoppas även bilden förmedlar! Riktigt riktigt smarrigt vill jag påstå!

Jag gjorde helt enkelt blåbärsmuffins enligt recept ur Lindas Favoritrecept, och gjorde en topping av naturell färskost, florsocker och citronsaft för att sedan dekorera med färska blåbär!

Jag börjar känna mig laddad att återvända till jobbet! ...eller i alla fall mätt.... Gott var det alltihop, oberoende! :) Och framför allt, mycket trevligt med sällskap!








(Källa)

...hoppas det är så här det går till vid skolstarten.... 

Inga kommentarer: